Allt du behöver veta om smyckesbloggare och influencers

En miljardindustri

Smyckesinfluencers är en grupp som drunknar i mängden av modeinfluencers. Men det finns en handfull smyckesinfluencers som höjer sig över mängden! De har skapat sig en plattform på bloggar och i sociala media med hundratusentals följare. Låt oss ta en närmare titt!
smyckesinfluencer
Foto: Shutterstock

Den nischade smyckeindustrin

Visste du att Cristiano Ronaldo är den som tjänat mest på sitt instagramkonto under 2019? Han tjänade häpnadsväckande 47,8 miljoner USD; ett inlägg av honom kostar ett företag 975 000 USD. Två andra stora namn i inluencervärlden är Kylie Jenner och Kim Kardashian som tar en miljon USD vardera för ett inlägg på sina respektive instagramkonton.

Förväntas växa till 15 miljarder USD år 2022

Så kallad influencer marketing, det vill säga marknadsföring med hjälp av influerare, har ökat de senaste åren och förväntas växa till 15 miljarder USD år 2022. Smyckeindustrin (som beräknas vara värd $278 miljarder) är en mycket liten bransch jämfört med modeindustrin ($1.78 biljoner) och skönhetsindustrin  ($532 miljarder).

Smyckebranschen är heller inte den mest framsynta. Medan bloggosfären, Instagram, och nyligen även TikTok, har kidnappats av influencers som marknadsför mode och skönhet, finns det bara några få riktigt inflytelserika smyckesinfluencers. Men de växer i antal!

Man som ser likes i sin mobil
Foto: Shutterstock

Varför ska  man samarbeta med en influencer?

Visst kan det vara en nackdel att äntra influencer-scenen in i ett sent skede, men det finns en annan sida också. För närvarande minskar förtroendet för Internet i allmänhet och för influencers i synnerhet – något som  förstärks av den rådande COVID-19-krisen. Vid det här laget har de flesta i generation Y och Z tillbringat tusentals timmar med influencers, och har lärt sig den hårda vägen att inte tro på allt de säger eller rekommenderar.

Dra nytta av att göra entré i ett senare skede

Det är också anledningen till varför smyckeindustrin kan dra nytta av att göra entré i ett senare skede och därmed på ett mer moget sätt. Om du tvekar till att göra det, kom ihåg att den stora fördelen med att arbeta med en influencer är hens interaktion med sina följare. De bästa av dessa har en intensiv kontakt med sina ofta lojala följare på sina respektive plattformar. De har fått ett förtroende från sin ”tribe”.  De kan därmed både skapa innehåll och förhöja värdet på ett budskap för vilken återförsäljare eller företag som helst.

kvinna som tar selfie
Foto: Shutterstock

Var är en smyckesinfluencer mest aktiv och hur väljer man dem?

Instagram är fortfarande favorit hos de flesta influencers, men nu har TikTok dykt upp på scenen. Tiden får utvisa hur smyckesinfluencer kommer att navigera sig fram där. Att arbeta med en smyckesinfluencer är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap – eller för att helt enkelt skapa en större märkesmedvetenhet. LinkedIn börjar även bli viktigare för smyckesinfluencers som arbetar med B2B. Facebook riktar sig fortfarande mot en mer mogen publik.

De bästa influerarna har sina egna hemsidor (bloggar, webzines). Hur du väljer en influencer för samarbete beror på dina kunder – vilka de är, var de finns och vilka deras intressen är.

Att arbeta med en smyckeainfluencer är ett bra sätt att nå ut med sitt budskap

Att följa en smyckesinfluencer är alltid underhållande, och att arbeta med en skulle kunna gynna ditt företag. 80% av alla marknadsförare menar att influencer marketing är effektivt (Hubspot). Nu anger inte influencers öppet sina priser, men ett riktmärke är att priserna för ett Instagraminlägg börjar vid cirka 99 USD. Ett inlägg på en blogg kan kosta mellan 250 USD  upp till cirka 1 200 USD.

Smyckesinfluencers 

Det som avgör slagkraften hos en smyckesinfluencer är det samma som generellt är viktigt för allt innehåll; Äkthet, omtyckthet och auktoritet. Låt oss ta en snabb titt på några influencers som arbetar enbart inom smyckeindustrin:

  • Gem Gossip berättar om antika smycken och smyckeantikhandlare med främst egna tagna bilder.
  • Katerina Perez berättar enbart om high end-märken. Eget innehåll, egna foton.
  • The Carrotbox är en blogg som specialiserat sig på nutida smycken.
  • Diamonds in the Library handlar om alla typer av smycken, ofta personligt skrivet.
  • Bizzita Jewelry Blog (artikelförfattarens egen blogg) – smyckesblogg som riktar sig såväl mot B2C-som B2B-marknaden och delar med sig av tips, insyn i branschen och åsikter. Medium till high end-smycken.
  • Gemologue – vackert fotat innehåll. Visar istället för berätta.

Förvånande nog finns det få vloggar (videobloggar) om smycken, och de flesta har så blekt innehåll att de inte är värda att nämna ännu. Så här finns verkligen ett behov att fylla. Varför inte starta en vlogg från din egen verkstad?

Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Läs även gärna Fem skäl att börja blogga för ditt smyckeföretag – idag!

Relaterade artiklar

blogga för ditt smyckeföretag

Fem skäl att börja blogga för ditt...

Smyckeföretag är ofta relativt små. Medan stora företag har särskilda avdelningar för marknadsföring och skapande...

Klocka

Kommer Baselworld överleva?

Baselworld, världens största klockmässa, drabbades hårt när flera av världens ledande klockmärken lämnade den berömda...

Smyckesmässor ställs in

Coronas effekt på smyckesmässor

När juvelerare och journalister träffades på smyckemässan VicenzaOro i januari 2020, diskuterade man deltagandet på kommande mässor....

framtidens diamanthandel

Framtidens diamanthandel

Diamanter är inte nödvändigtvis förstahandsvalet av ädelstenar hos brudpar längre. Det är en av många...

pärlor mode

Pärlörhänge gör comeback hos män

Harry Styles, brittisk sångare, ungdomsidol och modeikon, bar en droppformad pärla i ena örsnibben på...

Inhorgenta 2020

Inhorgenta 2020 – en glittrande oas av...

I mitten av februari förvandlades hela München till en färgspäckad smyckesoas. I alla fall för...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR