Fem skäl att börja blogga för ditt smyckeföretag – idag!

Engagemang säljer

Smyckeföretag är ofta relativt små. Medan stora företag har särskilda avdelningar för marknadsföring och skapande av ”content”, är det något som enskilda juvelerare och mindre smyckemärken helt enkelt inte har råd med. Men ändå, att skapa ett bra ”content” handlar om att engagera kunden. Att ”engagera” är det nya ”sälja”. Här är skälen till varför alla smyckeföretag borde börja blogga.
blogga för ditt smyckeföretag
Foto: Shutterstock

Fem viktiga skäl att börja blogga för smyckeföretag

En blogg är lätt att integrera på din hemsida. Den skapar också kontinuerligt nytt, attraktivt innehåll på en annars statisk hemsida. Du bör överväga en blogg på din hemsida av dessa fem skäl (bland andra).

1. Visa att du är experten

Genom att börja blogga om ett speciellt ämne som är intressant för din publik, och gå på djupet med detta, skapar du förutsättning för att uppfattas som expert på området. Ju mer du delar och ju djupare du fördjupar dig i ämnet, desto mer befäster du dig och din verksamhet som väsentlig och ledande.

2. Skapa ett skäl att handla

Berätta historier om förlovnings- och bröllopssmycken, eller om ädelstenar och olika märken! Allt för att inspirera och informera din publik. Berätta för läsaren varför dina kunder är så nöjda med sina produkter.

smyckeföretag bör blogga för att lyfter märket
Foto: Shutterstock

3. Lös ett problem

De mest lästa bloggarna idag, är de som har ett värde för läsarna. Dina kunder! Och hur gör man det? Det är lätt! Dela med dig av tips och tekniker. Berätta historier de kan relatera till, och visa vad du har för lösning på ett problem de kan ha.

4. Du skapar automatiskt innehåll på sociala medier

Bloggar är lätta att dela på sociala media. På så vis löser du problemet med vad du ska lägga upp å LinkedIn, Facebook med mera. Du kan skapa trafik till din hemsida genom att dela dina blogginlägg på olika sociala medier.

fotande för blogg
Foto: Shutterstock

5. SEO, ranking och sökord

Ett sätt att försäkra sig om att (framtida) kunder hittar dig online är att vara synlig. Med så kallade ”long-form blog posts”, det vill säga längre inlägg (man brukar säga minst 300 ord) får man möjlighet att skapa många sökord som poppar upp när en framtida kund söker sig runt på nätet. Visste du förresten att 75 procent av all bloggtrafik är skapat av äldre inlägg?

75 procent av all bloggtrafik är skapat av äldre inlägg

kaffe vid blogg
Foto: Shutterstock

Tre toppenidéer för din blogg!

Blogga om:

1) ”Så här gör du för att…”

Du ger idéer och tips och råd. Tänk rubriker som ”Hur du väljer en ring som passar hennes personlighet.” samt  ”Så här ökar du din försäljning.”

2) Checklistor

Tänk titlar som; ”Här är fem saker du borde veta/göra/tänka på” eller ”Tre sätt att få bättre resultat från ditt designteam.”

3) Personligt

Dela historier från dina anställda. Berätta om en kund som köpt ett smycke eller en klocka i din butik.

skriver blogg
Foto:. Shutterstock

Visste du att…?!

  • 82 procent av av företag skapar ”content” för att öka medvetande om sitt märke. 74 procent för att generera leads samt 71 procent för att öka försäljningen
  • 23 procent av dagens inlägg på sociala medier innehåller en länk till ett blogginlägg (Quoracreative)
  • Marknadsförare som prioriterar bloggande har 13 gånger större chans att se en ökad kapitalavkastning (HubSpot)
  • 36 procent föredrar listbaserade rubriker och att använda statistik i bloggandet förbättrar kundförtroendet (Forbes)
Esther Ligthart
Om Esther Ligthar

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Läs även gärna Coronas effekt på smyckesmässor!

Relaterade artiklar

smyckesinfluencer

Allt du behöver veta om smyckesinfluencer och...

Smyckesinfluencers är en grupp som drunknar i mängden av modeinfluencers. Men det finns en handfull...

Klocka

Kommer Baselworld överleva?

Baselworld, världens största klockmässa, drabbades hårt när flera av världens ledande klockmärken lämnade den berömda...

Smyckesmässor ställs in

Coronas effekt på smyckesmässor

När juvelerare och journalister träffades på smyckemässan VicenzaOro i januari 2020, diskuterade man deltagandet på kommande mässor....

framtidens diamanthandel

Framtidens diamanthandel

Diamanter är inte nödvändigtvis förstahandsvalet av ädelstenar hos brudpar längre. Det är en av många...

pärlor mode

Pärlörhänge gör comeback hos män

Harry Styles, brittisk sångare, ungdomsidol och modeikon, bar en droppformad pärla i ena örsnibben på...

Inhorgenta 2020

Inhorgenta 2020 – en glittrande oas av...

I mitten av februari förvandlades hela München till en färgspäckad smyckesoas. I alla fall för...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR