Socialt medvetna konsumenter
I takt med att vi bli mer socialt medvetna, ser vi också att konsumenter vill veta mer om företaget eller varumärket, om deras respektive värderingar och visioner. Vad innebär detta för en lokal smyckebutik?
En butik skulle kunna använda sig av storytelling-teknik för att nå ut med kunskap om sina produkter eller service. Antingen genom att använda sig av lokala microinfluencers (som brukar definieras med att de har fler än 5 000 men färre än 25 000 följare. Reds anmärkning), eller genom hyperlokal marknadsföring och reklam via egna sociala medier. Vad kan din butik bidra med för att få ditt lokalsamhälle att blomstra? Kanske genom att samarbeta med andra entreprenörer för att skapa en trevlig handelsplats eller genom att vara värd för, eller sponsra, lokala evenemang.
Att stödja lokal handel får också konsumenterna att känna att de gör något gott
Att stödja lokal handel får också konsumenterna att känna att de gör något gott. Hyresvärdar, som sett stora varuhus lämna fina gatan, kanske kan fånga tillfället i flykten och dela upp existerande tomma lokaler i mindre ställen för kortsiktig uthyrning, föreslår detaljhandelsexperten Mark Pillington i Wired magazine. Och han har rätt därför att små företag som samarbetar med exempelvis lokala konstnärer och designers blir mer och mer populärt – och de behöver flexibla hyresmöjligheter.
Ett grönt val
Att handla lokalt är för många frågan om att göra att ett grönt val. Det är inte nödvändigtvis sant, mycket beror på omständigheterna. Men att handla lokalt innebär i alla fall färre transporter, av såväl människor som gods. Om du verkar lokalt är det hög tid att basunera ut det. Engagera dina medmänniskor genom att understryka värdet av gemenskap och värdet av lokal ekonomi och lokala jobb genom att stödja just lokala familjeföretag och entreprenörer.
Lokalismen är här för att stanna
Lokal-trenden är här för att stanna och den finns överallt. 87% av kineserna handlar medvetet lokalt (i ett större perspektiv; nationellt), och 81% av italienarna kollar om produkterna de köper är tillverkade i Italien. I en undersökning genomförd av dataanalys- och varumärkeskonsultföretaget Kantar Group svarade 42% av de tillfrågade att de nu är mer medvetna om produkternas ursprung.
Den här trenden kommer att skapa mer gemenskap, en större samhörighet mellan människor
Innan pandemin såg vi ett ökande intresse för de stora varumärkena. Mindre märken skapade uppmärksamhet och fick nya fans genom att dela sina värderingar och berättelser om sina produkter via sociala medier. De skapade direktkontakt med konsumenter via sin online-gemenskap. Nu, efter pandemin, handlar det om lokalism. Den här trenden kommer att skapa mer gemenskap, en större samhörighet mellan människor som bor i samma stad, eller samma område. Lokala smyckebutiker, guldsmeder, ateljéer, gallerier och varumärken borde fråga sig själva: Hur kan just jag bidra till den här gemenskapen?