3 spännande utmaningar för smyckebranschen
Låt oss upptäcka den spännande utvecklingen 2022: Den som sträcker sig utöver kortsiktiga eller moderelaterade trender. Låt oss tillsammans dyka in i morgondagen och utforska det vi behöver veta för att kunna växa. Ett nytt år – och ett oskrivet blad framför oss
Ett helt nytt år väntar oss – med allt vad det innebär av spännande tillfällen för smyckebranschen. Vi hoppas att den positiva trenden för smyckeförsäljning kommer att fortsätta. Det hjälper förstås om vi lär oss att leva med och att hantera COVID-19 på bästa möjliga vis.
Under 2022 kommer smyckebranschen förstås att följa modetrender men även megatrender kommer att utvecklas inom smyckeindustrin (det vill säga långvariga, omfattande företeelser som förändras långsamt, ofta kopplade till varandra och som påverkar globalt. Reds anmärkning). Hur som helst, det är också viktigt att hänga med i utvecklingen därför att det är spännande!
Här är tre spännande utmaningar som alla inom smyckeindustrin måste vara medvetna om inför 2022.
Förhoppningsvis väntar nya spännande tillfällen för smyckebranschen 2022.
1. Säg hej till Metaverse!
Termen Metaverse kommer från Snow Crash (1992) av Neal Stephenson.
Kanske du har sett Mark Zuckenbergs tillkännagivande om Metaverse de senaste månaderna?
Metaverse är också känt som Internet 3.0. (Förenklat kan säga att det är ett begrepp för en virtuell verklighet där användare i 3D kan integrera med den virtuella miljön och kommunicera med varandra. Reds anmärkning).
Det handlar om decentralisering och en omärkbar övergång från en plattform till en annan. Men det handlar också om, till exempel, att koppla ihop det virtuella med det verkliga livet genom Augmented eller Virtual reality. Idag används konceptet mest inom spel, som svenska Minecraft, tidigare Second Life, eller populära Fortnite.
Varför måste smyckeindustrin känna till Metaverse?
Med Metaverse kan människor mötas – och till med dansa. Kläder och accessoarer blir också viktiga. Stora modehus som Balenciaga har redan börjat utforska möjligheterna med Metaverse för att sälja virtuella kläder (notera: inte riktiga kläder alltså!). Och de är inte ensamma. Man kan, trots allt, göra virtuella coola accessoarer, kläder och smycken utan att vara designer av äkta vara.
Smyckeindustrin bör inte göra samma misstag
Smyckeindustrin bör inte göra samma misstag som den gjorde med sociala media när den avfärdade dem som betydelselöst för vår sektor. Så säg ”Hej Metaverse!” För mer information: Why the Metaverse Is Fashion’s Next Goldmine | The Business of Fashion Show.
Metaverse är ett begrepp för en virtuell verklighet.
Metaverse kan vara en ny möjlighet för att sälja virtuella kläder och smycken.
2. Vem är du – egentligen?
Vem du är och varför det spelar roll, handlar om att konsumtionsmönstret håller på att förändras. I dag vill vi matcha våra visioner och värderingar med vad vi köper och dem vi handlar från.
Vi köper smycken av samma anledningar som tidigare – men dem vi handlar av måste i allt högre utsträckning matcha våra egna värderingar och visioner.
Varför gör vi det vi gör?
Innebär detta att vi behöver bli mer medvetna om våra egna värderingar, vare sig vi är juvelerare, designer eller tillverkare? Varför gör vi det vi gör? Vad gör vi som är annorlunda? Vad skiljer oss från andra? Inte bara när det handlar om själva produkterna utan när det gäller vilka vi är och varför vi gör vad vi gör.
Storytelling inom smyckebranschen
Storytelling innebär att vi kommunicerar våra kärnvärderingar, drömmar, visioner och mål under varje steg av konsumentupplevelsen. Och ju mer vi involverar våra anställda, ju mer vi informerar våra kunder, desto mer uppfattas vi som äkta. Trots allt – vi kan utgå från att alla företag och butiker säger att just de har den bästa servicen, de vackraste produkterna och den mest omfattande kollektionen…
Storytelling, och att skapa en meningsfull kontakt med sina kunder, blir helt enkelt allt viktigare i marknadsföringen och försäljningen av smycken! Låt därför 2022 domineras av dina kärnvärderingar snarare än bara produktvärden.
Vi vill att smyckena vi bär ska spegla våra egna värderingar och visioner. Feminine är en kollektion av Efva Attling. ”Framtiden är kvinnlig, vårt hopp”.
Arild Links skapar spektakulära smycken gjorda av återvunnen metall från illegala vapen (humanium!) blandat med guld och diamanter.
3. Bli bättre!
Har du lagt märke till en sak? Att större e-handlare, som Zalando exempelvis, i allt högre utsträckning kommunicerar hållbarhet? Det gör man helt enkelt för att det ökar mervärde i försäljningen av mode. Det samma gäller för smycken och ädelstenar.
2022 bjuder in oss till att undersöka vilka processer vi kan göra mer hållbara och vad som behövs för att vi ska kunna etikettera oss som en hållbar verksamhet. Man kan också ta det ett steg längre, och till exempel se vad man kan göra för gott i sin omedelbara närhet, för sin gemenskap. På hemsidan Responsible Jewellery Council hittar du många värdefulla tips och praktiskt information.
2022 är det år då vi måste inse att vi inte längre kan se hållbarhet eller ”att göra gott” som något extra vi erbjuder våra kunder – det är en nödvändig investering för att nå kommersiell framgång.
Aldrig tidigare har ”att göra gott” varit mer lönsamt. Det är den gyllene standarden för framtiden, vare sig det handlar om virtuell verklighet eller om verkliga livet – eller en spännande mix av de båda.
Det är viktigt att se över hur din verksamhet kan bli mer hållbar. Kunder vill veta vart ädelmetallen och ädelstenarna kommer ifrån.
Smyckemärket Scoop Jewellery gör gott i sin närhet genom kollektionen ”Save the bees”. Genom att köpa ett smycke är du med och bidrar till ett bi-vänligt jordbruk.
Skriven av
Esther Ligthart, översatt av Kina Andersson