Kommer Baselworld överleva?

Baselworld ställer in även 2021

Baselworld, världens största klockmässa, drabbades hårt när flera av världens ledande klockmärken lämnade den berömda mässan. Vad var det som hände? Och kommer Baselworld att överleva?
Klocka
Foto: Shutterstock

Baselworld ställer in

Alla inom smycke- och klockindustrin har förmodligen hört att Rolex, Patek Philippe, Tudor, Chanel och Chopard inte skulle ställa ut på Baselworld. Och precis när den nyheten sjunkit in i medvetandet, meddelade LVHM-gruppen, med klockmärken som TAG Heuer, Bulgari, Hublot och Zenith, att även de skulle lämna den numer så plågade schweiziska klock- och smyckemässan.

Hur som helst, den nedåtgående trenden för Baselword började redan 2018 när Swatch Group med sina 18 varumärken, däribland Breguet, Blancpain, Jaquet Droz, Harry Winston, Longines och Rado, meddelade att de tänkte lämna världen största klockmässa.

Baselworld mässa
Foto: Shutterstock

För dyrt

Man glömmer nästan att Baselworld inte enbart handlar om klockor. Det är också en viktig smyckemässa. Men under årens lopp har Baselworld, som grundades redan 1917, utvecklats och vuxit från att vara en mässa där man hittade de senaste spännande smycke- och klockmärkena, till en allt mer sofistikerad high-end och exkluderande mässa.

Riskerar en publik som tappar tålamodet

Priserna för utställarna slog i taket, med följd att många mindre utställare lämnade mässan. Baselworld fick också rykte om sig att vara väldigt dyr att besöka. Bloggare och frilansjournalister fann det extremt svårt att bevaka den. Återförsäljare som inte bjöds in av varumärken klagade över hur svårt det var att få tillgång till mässan. Ingenting är billigt i den vackra schweiziska staden Basel, men om den mässa man organiserar nämns i en suck över de höga kostnaderna, riskerar man en publik som tappar tålamodet.

baselworld
Foto: Shutterstock

Covid-19 och Baselworld 2021

Baselworld blev vad man ville att den skulle bli, en exklusiv mässa för främst klockor. På grund av Covid-19-krisen har även de blivit tvungna att skjuta upp mässan. Det anmärkningsvärda är att ledningen, innan det ställdes in, valde att skjuta upp den till en helt annan månad år 2021.

Ledningarna för Rolex, Chopard, Chanel, Tudor och Patek Philippe hävdar att de inte har varit involverade i processen med att bestämma nytt datum. Tydligen pågår det också diskussioner om återbetalning av depositioner till utställare för den inställda mässan 2020.

Baselworld och framtiden?

Många av de klockmärken som nu lämnar Baselworld har också spelat en betydande roll för att dra till sig inköpare och återförsäljare för mindre märken. Mässan, som alltså har förlorat dragningskraften man fått med hjälp av sina ”största namn”, måste nu återuppfinna sig själv.

Radikalt ändra sin marknadsföring och affärsmodell

En annan sida av den här krisen är att det blir lättare att radikalt ändra sin marknadsföring och affärsmodell. Det första man måste göra är att undersöka vilken service som utställare, varumärken, detaljister,  grossister, inköpare och journalister verkligen behöver. Risken med att bli alltför exklusiv är att om man förlorar stödet från sina kunder står man rätt ensam i världen.

Att börja om kanske inte enbart handlar om att hitta en ny affärsmodell eller ny utformning av mässan, utan istället om att bli sams med gamla vänner och sträcka ut handen mot nya.

Esther Ligthart
Om Esther Ligthar

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Läs även gärna Coronas effekt på smyckesmässor!

Relaterade artiklar

smyckesinfluencer

Allt du behöver veta om smyckesinfluencer och...

Smyckesinfluencers är en grupp som drunknar i mängden av modeinfluencers. Men det finns en handfull...

blogga för ditt smyckeföretag

Fem skäl att börja blogga för ditt...

Smyckeföretag är ofta relativt små. Medan stora företag har särskilda avdelningar för marknadsföring och skapande...

Smyckesmässor ställs in

Coronas effekt på smyckesmässor

När juvelerare och journalister träffades på smyckemässan VicenzaOro i januari 2020, diskuterade man deltagandet på kommande mässor....

framtidens diamanthandel

Framtidens diamanthandel

Diamanter är inte nödvändigtvis förstahandsvalet av ädelstenar hos brudpar längre. Det är en av många...

pärlor mode

Pärlörhänge gör comeback hos män

Harry Styles, brittisk sångare, ungdomsidol och modeikon, bar en droppformad pärla i ena örsnibben på...

Inhorgenta 2020

Inhorgenta 2020 – en glittrande oas av...

I mitten av februari förvandlades hela München till en färgspäckad smyckesoas. I alla fall för...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR