fbpx

Aurum Forum 2022 – Vi ger dig tips på hur du kan utveckla din verksamhet

Spännande samtal med varumärkespanelen

Jag vill utveckla min verksamhet. Men hur gör jag? Öppnar nätbutik? Ökar min närvaro på sociala medier? Höjer priset på mina smycken… Många frågor dryftades under panelsamtalet om varumärkesstrategi på Aurum Forum 2022 – den nya mötesplatsen för branschfolk, arrangerat av Aurumforum.
varumärkespanelen ger tips på hur du kan utveckla din verksamhet
Varumärkespanelen diskuterade frågor som: Hur du utvecklar din verksamhet? Behövs en webbshop?

Utveckla din verksamhet

”Vill jag bli så stor och lönsam som möjligt eller vill jag fokusera på min egen konstnärlighet och därifrån skapa en kundkrets?” Det är nog en av de viktigaste frågorna att ta ställning till när/om du vill utveckla din verksamhet – eller är på väg att starta ett företag. Det menar Louise Lindén som hjälper entreprenörsdrivna bolag och företag att utvecklas, framför allt inom segmentet livsstil.

– Generellt sett är det viktigt att ta fatt i sitt eget ”varför” i verksamheten. Försök definiera vad du har för vision för ditt företag.

Louise Lindén deltog i panelsamtalet tillsammans med bröderna Johannes och Dennis Sellén från Nordic Spectra i Nyköping, Fredrik Holmström från digitala marknadsföringsbyrån Social Media Lab, samt Markus Ojanperä från webbyrån OSOLO.

Panelen tipsade också om att:

  • Gör en behovsanalys
  • Studera dina kunder
  • Fråga dig själv vilken din målbild är
  • Tänk efter vad du vill – eller åtminstone vad du inte vill
  • Definiera din kärnverksamhet
  • Låt dig inspireras av andra branscher
  • Ta hjälp
  • Lyft hållbarheten
  • Gör NÅGOT (bara börja i någon ände, bryt ditt beteende)
Louise Lindén pratar om utveckla din verksamhet inom smyckebranschen
Louise Lindén är affärsutvecklare och hjälper entreprenörsdrivna bolag och företag att utvecklas, framför allt inom segmentet livsstil.

Nätbutik eller inte – det är frågan

Nätbutiker var en fråga som särskilt intresserade åhörarna: Är det nödvändigt att ha en? Och fungerar den verkligen om jag enbart säljer unika, exklusiva smycken?

– Jag har full förståelse för om smeder inte känner behov av webbshop, att de behöver det där personliga mötet för att visa upp sina verk och för att kunna tillverka något utifrån en kunds specifika önskemål. Man kan i stället tänka en hemsida för att nå ut effektivt, säger Markus Ojanperä, på webbyrån OSOLO.

Nordic Spectra i Nyköping (före detta Ateljé TeBoon) kombinerar egen guldsmedja med försäljning av andra märken. De var tidigt ute med en nätbutik.

– Vi såg tidigt ett förändrat köpbeteende hos vår målgrupp som fick en större och större digital närvaro. Vi såg att fler och fler använde internet som en informations- och inspirationskälla inför sina smyckeköp. I takt med att e-handel blev mer etablerat och trygga betalnings- och leveransalternativ fanns tillgängliga gick vår hemsida från att primärt fungera som ett digitalt skyltfönster till att bli en viktig försäljningskanal, berättar Johannes Sellén.

De hade också satsat på e-handel även om de varit en renodlad guldsmedja.

– Självklart hade vi använt e-handel som ett sätt att sprida våra smycken och öka möjligheten att nå vår målgrupp i större skala än lokalt kring vår ateljé.

Markus från webbyrån Osolo
Markus Ojanperä är UX/UI Designer och Design Director på webbyrån OSOLO.
Nordic Spectra pratar om hur du kan utveckla din verksamhet
Bröderna Johannes och Dennis Sellén från Nordic Spectra i Nyköping.

Bli din egen varumärkesambassadör

Sociala medier är en given kommunikationskanal för alla företag inom alla branscher. Och det behöver inte vara så krångligt, menade Fredrik Holmström, VD på Social Media Lab: Börja bara. Och det går alltid hitta en genuin story om sin verksamhet. Försök sedan fokusera på den kanal där du har din målgrupp.

Kanske kan en grupp intresserade gå samman och starta en gemensam nätbutik

Till sist, på tema näthandel: Kristina Johansson, ordförande i Sveriges Guldsmedsmästares Riksförening (GR), kom med en idé: Kanske kan en grupp intresserade gå samman och starta en gemensam nätbutik.

varumärkesstrategi - utveckla din verksamhet
Fredrik Holmström är VD på digitala marknadsföringsbyrån Social Media Lab, den digitala byrå i Sverige som har längst erfarenhet i branschen.
aurum forum 2022 social media
Sociala medier är en given kommunikationskanal idag.

Fler tips och råd från panelen på hur du kan utveckla din verksamhet!

 

Louise Lindén, affärsutvecklare.

Vilket är ditt bästa råd till guldsmeden/silversmeden som driver eget och vill utvecklas?

– Det svåra är nog att låta bli att jämföra sig med andra, utan lyssna på sin egen röst. Vill jag verkligen förändra något, eller är det andra som tycker det? Men om man kommit fram till att man vill förändra något i sin verksamhet måste man också vara beredd att göra någon förändring i sin egen vardag. Ett bra sätt att komma igång kan vara att sätta upp en ny liten vana varje dag som driver den förändring man vill åstadkomma, när den vanan är satt kan man ta in nästa förändring osv. Långsamt kommer det då att hända saker. Att ta in en katalysator i form av en professionell rådgivare och/eller en bekant som man känner sig inspirerad av kan vara en bra väg. Ibland krävs små förändringar för att göra stor skillnad.

– Återigen handlar det nog om att hitta sitt ”varför” – vad driver mig i yrket? Och om jag vill förändra något – varför vill jag det och vad är min vision och lust?

Och ditt bästa råd till den guldsmed/silversmed som bestämt sig för att starta eget?

– Det beror lite på vilken bakgrund man har och vilken person man är. För en del fungerar det ”att bara köra” men för de allra flesta är det bra med ett ramverk att utgå ifrån. Har man en affärsmässig bakgrund är det nog lite lättare att sätta den ramen, men har man inte det kan det vara bra att ta hjälp/stöd av någon som har det.

– Det är bra att göra en enkel kalkyl på de kostnader som kommer med eget och hur mycket man behöver ”dra in” för att klara sig och vad det innebär i antal kunder/uppdrag. Det bästa är om man har en buffert eftersom det kan ta tid innan man kan plocka ut lön.

– Sen skulle jag formulera min affär i en enkel beskrivning (som en mycket förenklad affärsplan, kan vara en sida) där jag beskriver min verksamhet. På så sätt har man ett ramverk att utgå ifrån.

– Inse också att ingen är bra på allt, och det är ok att misslyckas och att ta hjälp. Försök att se vad du tycker är roligast och har mest talang för (det brukar hänga ihop). Titta gärna på andra branscher för att inspireras till din verksamhet.

– Till sist: Kom ihåg att man kommer långt på sunt förnuft!

louise lindén ger råd till smyckebranschen
Louise Lindén ger sina bästa råd till smyckebranschen.
aurum forum 2022
Aurum Forum 2022 – den nya mötesplatsen för branschfolk.

Johannes Sellén, Nordic Spectra.

Vilket är ert bästa råd till den som vill starta e-butik?

– Tänk på att välja en e-handelsplattform som fungerar för just ditt behov och er ambitionsnivå. Vissa e-handelsplattformar kräver mer egen arbetsinsats kring utveckling och underhåll medan andra plattformar är mer eller mindre underhållsfria. Gör tidigt upp en plan för hur du ska marknadsföra din e-handel och avsätt en budget för detta. Ta gärna in hjälp, men försök att lära er grunderna själva.

Är ni mycket aktiva på sociala medier?

– Vi vill att vår närvaro i sociala medier ska spegla vårt erbjudande och varumärkeslöfte. Dels publicerar vi organiskt innehåll och dels köpt annonsering på främst Facebook, Instagram, samt i startgroparna på TikTok.

Några tips?

– Använd stories. Ställ frågor till era följare för att skapa engagemang. Prioritera rörligt material. Försök vara konsekvent stilmässigt. Var aktiv (Kommentera, gilla, följ osv.)

guldring med diamant från nordic spectra

Nordic Spectra i Nyköping kombinerar egen guldsmedja med försäljning av andra märken. Här en ring av guldsmed Dennis Sellén.

webbshop - en del av att utveckla din verksamhet

Näthandel eller inte – det är frågan.

Osolo pratar med blivande guldsmeder

Webbyrån OSOLO diskuterar webbsidor och digital kommunikation med guld- och silversmeder.

publiken på aurum forum 2022

Besökarna lyssnade uppmärksamt på diskutionerna.

Markus Ojanperä, webb-byrån OSOLO.

Vilket är ditt bästa råd till guldsmeden/silversmeden som vill utvecklas och nå ut effektivt?

– Han eller hon behöver en hemsida. Minimikravet då är en sökmotoroptimerad webbsida med relevant innehåll där smeden beskriver sitt arbete och gärna visar upp sina produkter. Med sökmotoroptimerad handlar det inte bara om att det är relevant innehåll. Sajten behöver också vara tekniskt optimerad för sökmotorer, alltså att koden är korrekt.

– Storytelling är också ett effektivt sätt att nå ut. Dels genom sajten, men också via sociala medier. Det finns kanske en genuin historia bakom, yrket kanske har gått genom flera generationer i familjen. Det går alltid hitta en genuin story om man bara tänker efter lite. Tydliga sätt att komma i kontakt med smeden måste också finnas.

– Man behöver också vara aktiv i sociala medier, tycker jag. Välj en kanal, till att börja med. Försök fokusera på den kanal där du har din målgrupp… Instagram eller Facebook eller någon annan kanal…

Vilket är ditt bästa råd till den som går i tankarna att skaffa e-butik?

– Tänk långsiktigt, utgå från var du är och vilka dina mål är. Är ditt mål att växa och utveckla din affär så är min rekommendation att titta på en e-handelsplattform som du kan växa i och skala upp efter dina framtida behov. Det vill säga du kanske vill börja i en liten skala, men efter några år vill nå ut till fler marknader och länder. Då är det ju en fördel att e-handelsplattformen har stöd till exempel språkversioner och olika valutor.

– Är ditt mål att fortsätta skapa unika smycken och verk i guld/silver och därmed har en lite mer begränsad målgrupp räcker det med en enklare e-handelsplattform. Du kanske inte känner behovet av att växa, utan vill hellre värna om det personliga, genuina och hantverket. I framtiden har du inte heller planer på att skala upp din e-handel med t ex integration mot affärssystem, ha koll på lagersaldon och så vidare. Då kan det räcka med en enkel e-handel med ett språk och en valuta.

 

aurum forum 2022 panel
Tips!

Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Du hittar fler artiklar om Aurum Forum 2022 under “Branschnytt”

Relaterade artiklar

Skrammelarmband av suzanne farnert

Suzanne Färnert – creolernas drottning

Suzanne Färnert i Uppsala är en av våra främsta guldsmeder och smyckekonstnärer. Hon är också...

Ansikte ring i oxiderat silver

Guldsmide i internationell toppklass i lärdomsstaden Lund

Efter 48 år var guldsmedsmästarna Margareth Sandströms och Peter de Wits butik i Linköping närmast...

Sebastian Schildt ring i platina med diamanter

Fria associationer kring ädelmetallen Platina

Om platina inte vore en ädelmetall, vem vore den då? Louise Michaelsson associerar fritt i...

Detdukadebordet Inhorgenta award2024

Inhorgenta Award 2024

Inhorgenta i München är ett inspirerande mässa med smycken och klockor, ädelstenar, verktyg, maskiner, föredrag...

Aqua, Ambra, Aquila – Kotka International Jewellery Competition

Aqua, Ambra, Aquila – Kotka International Jewellery...

"The sea giveth, the sea taketh". Så lyder årets tema på den finska smyckestävlingen ”Aqua,...

H&M Paco Rabanne samarbete

Smycketrender 2024

En hållbar och personlig stil med en nostalgisk tillbakablick. 2024 års största smycketrend är en...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR