fbpx

Hur blir man en duktig försäljare?

Aurumforums skribent Louise Michaelsson har läst Brian Traceys bok The Art of Closing the Sale och träffat Andrea Antonucci, smyckessmed, ädelstenshandlare och sommelier för att prata om det Brian Tracy menar att vi alla gör, på ett eller annat sätt, nämligen säljer.
presentkit Andrea Antonucci
Presentkiten är en uppskattad gåva där mottagaren av materialet får vara delaktig i formgivningsprocessen. Här silver och citrin

Kom ihåg vad du kan och vårda dina kunder

Det kanadensiske försäljningsgeniet tillika författaren och inspirationstalaren Brian Tracey menar att alla kan lära sig att sälja om man är beredd att möta sin rädsla för två grundläggande saker, att bli avvisad och att misslyckas. Därtill behöver vi arbeta hårt (begränsade övertidsmått är inget för Brian Tracy) ständigt förkovra oss och – kanske viktigast av allt – ha en vinnande personlighet som är utåtriktad, positiv och angelägen om att faktiskt få personen att vilja ha dina saker eller tjänster. Låter som en baggis.

Bredvid ett fotoantikvariat på Torkel Knutssonsgatan 31 i centrala Stockholm ligger Andrea Antonuccis verkstad och butik där hon tillverkar och säljer smycken med ädelstenen i centrum. I lokalen finns tre arbetsbänkar, två som hon periodvis hyr ut, och ett litet kontorsutrymme som vid hundrädda kundbesök inhyser Andrea Antonuccis rara men stora chokladbruna labrador Torsten.

Hennes bana började inom museivärlden för att så småningom skifta till restaurangbranschen i New York där Andrea Antonucci bodde med man och barn i åtta år. Där väcktes intresset för vin och ädelstenar. Idag är hon sommelier såväl som gemmolog jämte konstvetare och smyckessmed. Åren hos en vinimportör gav henne erfarenheter och kunskap inom försäljning som hon idag tillämpar i sin smyckesverksamhet.

– Där lärde jag mig om prissättning, kundvård, kundrelationer och att sälja. Jag lärde mig att lyssna in behov, lösa problem och följa upp. Jobba långsiktigt helt enkelt, säger Andrea Antonucci.

Brian Tracy beskriver att det för många låser sig eller känns svårt när det är dags för den slutgiltig frågan om köp, på försäljningsspråk ”komma till avslut”. Ett sätt att mildra de besvärliga känslorna kan vara att börja tumma på priset.

– Det kan man förstås göra någon gång då och då men inte hela tiden. Man får inte glömma bort alla timmar som gått in i smycket. Jag tänker också på min utbildningstid, mina erfarenheter och upplevelser både från smyckesfältet och från andra områden i livet som gör att jag kan formge och tillverka det smycke som kunden önskar.  Det måste jag ta betalt för. Om en kund reagerar på priset kan det hjälpa om jag förklarar vad arbetet innebär och varför en ädelsten kostar mer än någon annan, säger hon.

rose vin och bling
Ibland önskar kunderna något annat än just bubbel. Denna gång var det rosévin som provades
silver ring med catseye
Andrea Antonuccis bakgrund som gemmolog märks i hennes arbete där ädelstenarna är huvudpersonerna. Ring i silver med akvamarin med cat’s eye i en guldsarg med turmaliner i färgen teal

Kompetensinventering och mervärde

En av Andrea Antonuccis kundvårdande aktiviteter är hennes kvällar som går under namnet Bubbel och Bling. I en liten, intim skara guidas deltagarna genom provning av mousserande viner och ges en inblick i gemmologi och får möjlighet att i lugn och ro titta på ädelstenar och prova smycken.

I flera år var Andrea Antonucci en flitigt anlitad ädelstensgrossist som tillhandahöll spårbara och etiskt utvunna ädelstenar till guldsmedsbranschen i Sverige och internationellt. Hon arrangerar också smyckestillverkningskurser i sin verkstad. Det händer också att hon gör samarbeten med andra silver- och guldsmeder.

– Vilka kompetenser har jag och vad kan jag erbjuda?

– Finns det någon marknad för det här? Den typen av frågor ställer jag mig för att komma på idéer till olika kundvårdande aktiviteter. Det handlar om att behålla sina kunder och ge dem upplevelsen av att de får mer än bara smycket av att vara kund till mig. Men många processer tar lång tid så man måste vara uthållig, säger Andrea Antonucci och hissar upp solskyddet i butiksfönstret, en specialtillverkad, handtryckt tapet med hennes namn. De svettigaste soltimmarna är över.

smyckeask i olika färger - ett sätt att bidra till personaliserade smycken
Tips!

I artikeln Personaliserade smycken kan du läsa mer om hur unika smycken kan leda till ökad försäljning. Följ gärna Aurumforum på Instagram och Facebook för snabbast uppdatering vid nya artiklar.

Relaterade artiklar

Samtal i slutspelstider

År 1985 startade Michael Hamma och Hedvig Westermark Smide och Form i en liten lokal...

girl-holding-pearl-necklace

Vad bär barn?

Vi som finner stor glädje i att uttrycka oss genom smycken vill naturligtvis att även...

Halssmycke-i-labradorit-och-silver-av-Pernilla-Sylwan

Fyrtal i labradoritmagi

Ädelstenen labradorit har inget med hundar att göra men allt med skönhet. Louise Michaelsson beskriver...

Brudkrona-i-silver-av-Lars-Arby-foto-Lars-Edelholm

Silver på Waldemarsudde

Under våren och sommaren mellan den 25 april och 22 september 2024, visas en utställning...

vaxla-ringar-vigselringen

Vigselringens historia – från hampa till guld...

Våren är lika med bröllopstider och vigselringar som är bröllopssymbolen nummer ett. Men hur kommer...

Armring i silver med vita och blå briljantslipade diamanter

Stel stämning

Visst är det trevligt med mjukt och följsamt men nu är tiden inne, eller tillbaka...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR