Smyckeshandeln behöver moderniseras!

Du har inte råd att missa Generation Z

Samtidigt som vi fullkomligt älskar våra smyckesbutiker kan man inte hjälpa att fråga sig hur framtiden kommer att se ut. Ingen kan se svaret i kristallkulan, men oavsett vart du befinner dig, tror jag att alla känt av ett ändrat kundbeteende. Så vad kan vi förvänta oss av vad som komma skall?
smyckeshandeln behöver moderniseras
Foto: Shutterstock

Smyckeshandeln ser inte alls ut på samma sätt idag som det gjorde förr. Idag liknar många butiker mer ”showrooms” för olika märken, med ens egen design blandad i mixen. Smyckeshandeln har förändrat dramatiskt de senaste två åren. Där kriget om kunderna har framförallt slagit hårt mot guldsmedsbranschen. Trots detta är ännu fler, och kanske till och med än viktigare, förändringar redan på väg.

Positiva resultat

Ser man till lyxkonsumtionen har den faktiskt gått upp 5% under 2018 (totalt såldes det för 1,2 biljoner €). Där knep smyckesförsäljningen en stadig tredjeplats av personlig lyxvarushopping. En lite mer blygsam tillväxt av den totala ökningen av smyckeshandeln väntas hamna på 3-5% fram till 2025. Men, det är inte för inte framtiden är oviss. Den största drivkällan för denna ökning kommer från målgruppen Millennials och Generation Z. Och deras köpbeteende är helt annorlunda!

67% av alla lyxvaror kommer att köpas av denna generation

Märkeslojalitet betyder ingenting för den digitala generationen. Däremot gillar de att interagera med själva märket i sig. Enligt GlobalWebIndex kommer 67% av alla lyxvaror att köpas av denna generation. Så att strunta i att möta deras marknadsbehov är inte ett alternativ om du vill lyckas.

Shoppar digitalt
Foto: Shutterstock

Inte längre business as usual

Det gamla uttrycket ”business as usual” håller liksom hela smyckesindustrin på att definieras om. Det brukade handla om kvalité och pris, men personifierad service och premiumupplevelser inne i själva butiken väger nu mycket tyngre. Den nya generationen kräver både en attraktiv Instagram-profil likväl som ett förstklassigt bemötande. Lägg där till att din butik måste vara tillgänglig och helst leverera produkten samma vecka.

De vill veta vem du är, ditt ”varför” och de har en inbyggd radar för genuinitet.

Ser man till detta kan man vid första anblicken tycka att just denna generation är ytlig och orimligt krävande. Men det är faktiskt en sanning med modifikation. Det finns ingen annan målgrupp som varit så mottaglig för genuin storytelling, transparens, etik och hållbarhet. De vill veta vem du är, ditt ”varför” och de har en inbyggd radar för genuinitet. En del modeföretag har varit snabba på att snappa upp detta och gjort samhällsansvar till en stor del av sin verksamhet. Några bra exempel på detta är Maaari och Olivela. Just detta angreppssätt svarar bra på den här generationens efterfråga.

Resultatet från ABN AMROs rapport talar även den sitt tydliga språk. Rapporten visade på att det fanns två gemensamma nämnare för modeföretag som lyckats. Plats och omnichannel shopping. Det vill säga att shopping gjorts möjlig i flera kanaler. Idag köps endast 10% av all lyxshopping online. Men den beräknas öka till 25% redan 2025.

Citat
Foto: Unsplash

Vad kan guldsmedsbranschen göra idag för att inte förlora kunder imorgon?

Svaret på detta är jättemycket! Starta med att investera i digitala kanaler och börja starta samarbeten. Skapa en exceptionell och extravagant upplevelse på plats i din butik, med en kunnig och serviceinriktad personal i spetsen. Hela upplevelsen ska skrika så mycket lyx att det bara måste Instagramas. Se sen till att skapa och dela riktigt bra innehåll i dina kanaler. Interagera med dina kunder online, följ de stora drakarna på Instagram och Facebook, vad är det de gör som blir så framgångsrikt? Analysera och försök efterlikna. För den som vågar tänka lite utanför boxen är en väldigt stor trend just nu att hyra ut vissa av produkterna. Dels som ett sätt att få in pengar men också för att bygga varumärkeskännedom.

Analysera och försök efterlikna

En jätte som tänkt utanför boxen är Amazon. De har nu öppnat vad de kallar ” Four Star brick & mortar stores”, vilket enkelt förklarat är fysiska butiker som enbart säljer de högst rankade föremålen på sajten. Galenskap eller framtiden? Enligt Doug Stephens, författaren till boken ‘Reengineering Retail: The Future of Selling in a Post-Digital World’, är lyx inom den närmsta framtiden snarare kopplat till frihet än till produkten i sig. Hur man ska förutse detta är dock en helt annan utmaning.

Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Relaterade artiklar

Platinaring på hand

Därför ska du välja en platinafattning!

Platinas vita, slitstarka och exklusiva känsla har gjort det till ett populärt val av vigselringar....

Våga prova platina

Våga testa platina!

Det lyxiga platinamaterialet är både vackert och efterfrågat. Men trots det har ädelmetallen ett rykte...

smyckesinfluencer

Allt du behöver veta om smyckesinfluencer och...

Smyckesinfluencers är en grupp som drunknar i mängden av modeinfluencers. Men det finns en handfull...

blogga för ditt smyckeföretag

Fem skäl att börja blogga för ditt...

Smyckeföretag är ofta relativt små. Medan stora företag har särskilda avdelningar för marknadsföring och skapande...

Klocka

Kommer Baselworld överleva?

Baselworld, världens största klockmässa, drabbades hårt när flera av världens ledande klockmärken lämnade den berömda...

Smyckesmässor ställs in

Coronas effekt på smyckesmässor

När juvelerare och journalister träffades på smyckemässan VicenzaOro i januari 2020, diskuterade man deltagandet på kommande mässor....

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR