Hållbara juveler i den digitala eran

Luxury Made in Piemonte

Piemonte Agency anordnade tillsammans med Chamber of Commerce of Alessandria och Valenza sitt event ”Luxury Made in Piemonte, A Jewel of Sustainability in the Digital Era.” Ett event som gör att det inte längre råder någon tvivel; hållbara juveler kommer spegla det nya decenniet.
AlexBall armband, halsband och örhängen
Foto: Alex Ball Milano

Valenza

Valenza är känd för sina otroliga färdigheter inom juvelkonst. Varumärken som Pasquale Bruni och Damiani, är bara några av de kända namnen som huserar här. Bulgari har också en stor fabrik här sedan 2018, för det är ändå i Valenza de skickligaste smyckeskonstnärerna ryktas finnas.

Staden består av blygsamma 19.000 invånare, men omarbetar ändå runt 45 ton guld varje år. 80% av de importerade ädelstenarna i Italien går direkt till de hundratals skickliga tillverkarna i staden Piemontese. Inte undra på att det var här Piemonte Agency valde att bjuda in ett stort antal internationella journalister till sitt event.

Hållbara juveler

Multikanaler och hållbarhet

Dessa två teman var glödheta under eventet och vida diskuterat på scenen av diverse experter.

E-jätten Alibaba talade inför en hänförd publik om att de nu kan erbjuda webbshoppar på deras plattform. Det här är ett stort steg, och ett tydligt kvitto på att Alibaba inte längre ”bara” spelar på den Asiatiska marknaden längre. Kina har länge varit en stor marknad och visar, till skillnad från andra marknader, en stabil ökning av nätshopping. 2017 stod Kina för 32% av den totala köpmarknaden av lyxvaror globalt. 2025 beräknas det öka till hela 70%!

En stabil ökning av nätshopping

Den italienska smyckesindustrin är inte sen på dessa siffror, och det märks att de ser detta som ett ypperligt tillfälle att hitta samarbeten med relevanta e-shopslösningar.

Hållbara juveler trendar även i motiv
Hållbara juveler trendar även i motiv.

Hållbara juveler i en global miljö

Mr. Antonelli, som är Web Project Manager på den framgångsrika och familjeägda lyxvarubutiken LuisaViaRoma, förklarade hur de lyckats växa från att vara en klassisk ”salubod”, till den världsomspännande lyxbutik de är idag. Detta tack vare sin globala e-handelsplattform där de säljer high-end produkter och accessoarer.

Konsumenten vill veta märkens moraliska värdegrund

Marco Giverso, ägaren av Giverso Gioielli i Turin, berättade utförligt om varför de valt att enbart fokusera på etiskt framtagna och miljömässigt hållbara smycken. Deras beundransvärda strategi ligger helt i linje med vad konsumenter spås värdera mer de närmsta åren. Det bör sägas att det inte är den mest bevandrade vägen att gå, men alla tecken indikerar faktiskt på att det konsumenter, Millennials och Gen Z (som kommer leda vägen), vill veta är företags och märkens moraliska värdegrund.

Guldsmed i Italien

Hur tar vi oss framåt?

Just nu är det många mindre smyckesföretag som försöker förstå hur man ska lyckas möta konsumenternas behov. Hur man skapar bra digitalt innehåll, hur man blir mer synlig och hur kan man tolka kundtrenderna både för idag och framtiden. Inte bara i sitt hemhörande land, utan även globalt! Var är det smartast att investera? Hur viktigt är det med CSR? Vad är Blockchain och vad kommer det betyda för spårbarheten av ädelstenar?

Som bransch behöver vi alla samlas tillsammans med experter för att utbyta kunskap

Events som Luxury in Piemonte haft är verkligen event som behövs.  Som bransch behöver vi alla samlas tillsammans med experter för att utbyta kunskap. Allt för att kunna ge gensvar till kundernas framtida behov. Vi vet allt för väl hur snabbt internet och AI utvecklas och faktiskt formar hela handelslandskapet. Vi förstår också allt för väl vikten av vårt egna ansvar som bransch.

Så hur går man då vidare? Vilka plattformar ska man investera i? Hur berättar man rätt historia och hur når man ut globalt? Det är alla frågeställningar du bör ställa dig om du håller på med smycken!

Ädelstensring
Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Läs även gärna “Smyckeshandeln behöver moderniseras!

Relaterade artiklar

Klocka

Kommer Baselworld överleva?

Baselworld, världens största klockmässa, drabbades hårt när flera av världens ledande klockmärken lämnade den berömda...

Smyckesmässor ställs in

Coronas effekt på smyckesmässor

När juvelerare och journalister träffades på smyckemässan VicenzaOro i januari 2020, diskuterade man deltagandet på kommande mässor....

framtidens diamanthandel

Framtidens diamanthandel

Diamanter är inte nödvändigtvis förstahandsvalet av ädelstenar hos brudpar längre. Det är en av många...

pärlor mode

Pärlörhänge gör comeback hos män

Harry Styles, brittisk sångare, ungdomsidol och modeikon, bar en droppformad pärla i ena örsnibben på...

Inhorgenta 2020

Inhorgenta 2020 – en glittrande oas av...

I mitten av februari förvandlades hela München till en färgspäckad smyckesoas. I alla fall för...

Moderna juveler.

Juveler är det nya svarta – High...

KRÖNIKA: Dagens high jewelry-kollektioner är vassare än på länge. Mer moderna helt enkelt. Kanske håller...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR