De 5 mest ställda frågorna till en smyckescoach!

Tips från en smyckescoach på hur du kan utveckla din verksamhet

Till vardags arbetar jag som smyckescoach och smyckeskonsult till små och mellanstora smyckesföretag. Guldsmeder, designers, små varumärken etc. Alla står de inför olika utmaningar och de har alla en mängd olika frågor. Tillsammans sätter vi upp mål och strategier inför framtiden. Vissa frågor ställs dock nästan alltid. Här är topp 5 frågorna och svaren från en smyckescoach.
smyckescoach

Hur ber jag om rätt pris för mina smycken utan att skrämma bort kunden?

Guldsmeder har svårt att begära ett rimligt pris. De beräknar arbetstid och material. Det är så de lärde sig det under sin utbildning. Men den tid som går åt till att tänka på en ny ring, skissa och prova ut den är dock inte medräknad. Det är inte heller kostnaden för användning av verktyg och kostnaden för lokal.

Det ska aldrig handla om vad en ring kostar någon annanstans. Att köpa en ring direkt från en guldsmed är en upplevelse. Det unika, den ofta begränsade upplagan och personifieringen sticker ut, liksom guldsmedens berättelse, hantverk och inspiration. Du kan tillämpa samma resonemang på andra smyckesyrken.

Guldsmed arbetar med guldring
Det är en upplevelse att handla en ring direkt från en guldsmed – det är något du inte får glömma bort när det kommer till prissättning.

Hur kan jag förhindra att folk tror att jag gör det här som en hobby?

Kommunikation är nyckeln! Hur professionell är texten på din hemsida? Hur ser kommunikationen om ditt arbete ut på dina olika plattformar?

Dela gärna historier som stärker din professionella status

Kvinnliga guldsmeder verkar kämpa mer med det än män. Men när de bekräftas och stärks så har de möjlighet att blomma ut till helt nya nivåer. Var därför tydlig och specifik och dela gärna historier som stärker din professionella status. Även sättet du titulerar dig själv kan göra magi (om du också designar dina smycken, varför inte även välja att kalla dig själv smyckesdesigner?).

Hur kan jag locka nya kunder?

Det finns många sätt att locka nya kunder, men det börjar med att du måste känna till dina kärnvärden och din historia. Vad skapar du och vem är din målgrupp? Vilka kopplingar delar du med denna målgrupp när det gäller värderingar? Vad är relevant för din målgrupp? Var är din målgrupp, vilka plattformar använder de och hur gillar de att kommunicera? Vilka problem kan du lösa?

Om sociala medier är en utmaning för dig, anlita en frilansare för att hjälpa dig. Nya högt värderade kunder lockas ofta in via mun till mun-marknadsföring (att tidigare nöjda kunder sprider budskapet vidare). Bra recensioner är avgörande. Se till att folk älskar att sprida budskapet om ditt arbete.

smyckescoach hitta rätt målgrupp
För att du ska kunna hitta nya kunder är det viktigt att du först vet vilken din målgrupp är och vilka du därmed ska rikta dig mot.

Hur berättar jag min historia?

Detta är kanske den mest kritiska frågan, och min erfarenhet är att de flesta människor kämpar oerhört mycket med detta. Kommer du ihåg hisspitchen? ”Berätta för mig i 2 fraser: vad det är vad du gör, varför du gör det och vilket problem du löser för mig”.

Att skapa en bra historia är avgörande. Den ska innehålla dina kärnvärden, varför du gör vad du gör och varför detta är relevant för din målgrupp. Det kan verka lätt, men verkligheten är att dessa punkter tar lång tid att upptäcka och utveckla.

Några tips från en smyckescoach: var autentisk, försök att få kontakt och interagera med din publik. Försök att fundera över vilka kärnvärden som är viktiga för dig och hur de speglar ditt arbete.

värderingar varumärke guldsmide
Vilka är dina kärnvärden?
tro på dig själv - smyckescoach
Tro på dig själv och din historia!

Hur fångar jag smyckesinfluencers och journalisters intresse?

Beroende på vilken person du vill nå ut till kan det löna sig att studera dem – vilka de är och hur de kommunicerar online. Vad får dem att gå igång? Hur interagerar de? Vilka kanaler använder de? Influencers kan be om pengar för ett inlägg om ditt arbete. Du bestämmer om du tycker det är värt det. Ibland kan det ge ett bättre resultat att använda mer nischade influencers än de med enorma följarantal. Vill du ha b2b eller b2c exponering?

Berätta en mer omfattande historia där du kanske spelat en viktig del

Journalister eller bloggare söker berättelser; det kan vara en bra idé att inte bara be om exponering av ditt varumärke utan att även berätta en mer omfattande historia där du kanske spelat en viktig del. För det mesta handlar det om att få kontakt och skapa ett band till dem – spamma inte utan interagera med dem. Det kommer att löna sig en dag!

Influencer smycken
Lägg lite tid på att studera olika influencers för att hitta den som är rätt för just dig och ditt varumärke.
Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Tips: Läs även artikeln “Lokalism – nu älskar vi att handla lokalt igen“.

Relaterade artiklar

aurum forum 2022 panel

Aurum Forum 2022 – Ny berikande mötesplats...

Ni vet den där känslan efter en riktigt bra dag? En dag fylld med kunskap,...

Smyckemässan Inhorgenta 2022

Inhorgenta 2022 – en framgångsrik nystart efter...

Efter ett års uppehåll är äntligen smyckemässan Inhorgenta tillbaka! Smyckemässan hölls den 8–11 april i...

minglar på smyckesevent

Aurum Forum 2022 – stärker branschen och...

Den 12 maj är det dags för Aurum Forum 2022. Aurum Forum 2022 är eventet...

underbara juveler på smyckemässan Vicenzaoro 2022

Vicenzaoro 2022 – smyckemässa som visar framtiden

Pandemi. Krig. Guld- och diamantpriser som ökar. Hur påverkar detta smyckeindustrin? Hur reagerar tillverkare och...

personligt halsband bokstavssmycken

Bokstavssmycken spelar en stor roll i årets...

Om det är en trend som verkligen har fångat vår uppmärksamhet under det senaste året...

high jewelry-kollektioner i vår 2022

High jewelry-kollektioner som glittrar extra i vår

Under haute couture-veckorna gnistrar Paris lite extra eftersom de stora juvelhusen passar på att presentera...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR