Marknadsför som Disney

Hur du skapar en magisk upplevelse i din butik!

Disney kallar sina parker för ”Den lyckligaste platsen på jorden” och deras unika synsätt på affärer och marknadsföring gör att de ligger steget före många andra företag. Vad kan smyckesbutiker lära av Disney, och varför är det viktigt? Vi ger dig tips på hur du marknadsför som Disney!
Disney slott

Vad gör Disney annorlunda?

Säkerhet kommer alltid först, men låt oss se vad Disney gör mer. Vi går igenom hur man marknadsför som Disney och hur man kan tillämpa deras strategi på en smyckesbutik.

Här är Disneys prioritetspyramid:

  1. Säkerhet
  2. Artighet
  3. Show
  4. Effektivitet
Disney marknadsföring

Artighet

Hos Disney får varje anställd en gedigen utbildning. Samtliga får lära sig att skapa lycka för kunderna, det har alltid högsta prioritet (förutom säkerhet, naturligtvis). Att artighet prioriteras högst innebär att personalen alltid hälsar gästerna med ett leende, hjälper dem vid behov och de har fulla rättigheter att göra det.

Presentera dig själv, le och var hjälpsam

Artighet inom smyckeshandeln

Skapa magi från början. Kalla dina kunder, som Disney gör, för gäster. Presentera dig själv, le och var hjälpsam och skapa en personlig kontakt genom att lyssna på kunden och se till att han eller hon är nöjd (med upplevelsen, servicen och köpet).

Disney karaktär personal
Att skapa lycka för deras gäster är högsta prioritet för Disney.
Hjälpsam personal smyckebutik
Det är viktigt att vara hjälpsam och skapa personlig kontakt med dina kunder.

Show

Disney ser deras parker, hotell och butiker som en föreställning och deras anställda som skådespelare. En engagerande kultur på alla plan, tillsammans med fantastisk teknik för att skapa en friktionsfri upplevelse, gör att gästerna känner sig välkomna, lugna och försjunkna i en magisk upplevelse.

Show inom smyckeshandel

Träna dina anställda i Storytelling (historieberättande). Hur kan du göra för att kunderna ska uppleva smyckenas magi? Vilka historier kan du berätta? Vad kan han eller hon få prova, få veta mer om? Allt för att de ska känna sig förtrollade.

En kund bryr sig till exempel inte om att din anställd bara jobbar på lördagar; de vill känna sig välkomna och försäkrade om att de fattade rätt beslut att komma till just din butik. Skapa en friktionsfri upplevelse: ”Jag vet inte” blir istället “Jag ska ringa Ellen eftersom hon har de mest fantastiska berättelserna att berätta om pärlor.”

Disney show i park
Disney är experter på att skapa en magisk upplevelse för sina gäster.
Kund provar smycken
Få dina kunder att känna sig förtrollade av dina smycken - låt dem testa och känna på smyckena.

“Disney leaves nothing to chance. Making guests feel personally welcome and turning them into loyal guests is a meticulously measured process, only made possible by a culture that nurtures this mission constantly.”

 

Effektivitet

”Artighet” och ”show” kommer före ”effektivitet” hos Disney. Detta ger personalen ett bra verktyg för hur de ska prioritera/ beter sig och hur de löser problem.

Effektivitet inom smyckeshandeln

Vilka processer kan omedelbart förbättra upplevelsen och resultaten i din butik? Som Steve Burke, nuvarande VD för NBC Universal, en gång Disney-ledare, listade ut; Bra detaljhandelsdesign är avgörande, men kunder älskar även ett inslag av överraskning. De vill ha något att bli kära i, något de inte planerade att köpa men gjorde ändå. Vad kan din butik göra för att förbättra flödet? Vad kan du göra för att överraska? Uppföljning och/eller kundvård?

par granskar smycken
Överraska dina kunder och ge dem något att förälska sig i.

Disney, smyckesbutiker och kreativitet

För flera år sedan skrev Ernst & Young: ”Förmågan att hantera, kultivera och vårda kreativt tänkande är direkt relaterad till tillväxt och prestation. Kreativitet som genomförs på ett tydligt och konsekvent sätt skapar nya och unika värden för kunderna och en större kommersiell avkastning för återförsäljaren.”

Magi sker inte över en natt, men engagemang och vilja att förtrolla sin publik kan vara Disneys viktigaste lärdom

Hur kan du skapa en miljö som vårdar kreativiteten och engagemanget i ditt team? Kanske genom att lära dem all viktig information, skapa självständighet och en kultur där man uppmuntras att dela med sig av idéer och erfarenheter.

Detaljhandeln förändras ständigt. Att ha solida värderingar, ett kreativt tänk och en vision, hjälper en att navigera i det skiftande kund- och detaljhandelslandskapet. Magi sker inte över en natt, men engagemang och vilja att förtrolla sin publik kan vara Disneys viktigaste lärdom att omedelbart ta till sig.

 

Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Läs gärna även “Smycken och Gen Z”.

Relaterade artiklar

kvinna med smycken från Chanel - smyckestajlingtips

Smyckestajlingtips – Så smyckar du dig i...

Från en statementring till extra allt – Aurumforum bad några mode- och smyckeprofiler dela med...

Armband med svarta opaler från Chopard

Den högsta lyxen – Chopards resa mot...

High Jewellery, den högre smyckekonsten, definieras av exceptionella ädelstenar, briljant hantverk och storslagen design. Idag...

nsg reception

NSG expanderar – en del av en...

Efter nästan 30 år på Rosenlundsgatan på Södermalm har NSG flyttat till nya lokaler i...

Guldhalsband

Smycken och Gen Z

Gen Z* är hett. Världens PR-folk försöker förstå den här generationen för att kunna ge...

Vicenzaoro smyckemässor 2021

Vad händer med alla planerade smyckemässor 2021?

Vi längtar alla att få träffas fysiskt igen, och arrangörer av smyckemässor världen över anstränger...

Brud håller en ask med ringar

8 trender för vigsel- och förlovningsringar 2021

Att välja förlovningsringar kan kännas stort och överväldigande. Klassisk och tidlös solitär, eller trendig och...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR