fbpx

Nationalmuseums
samtida smyckekonstsamling

Det sägs att sommaren ska bli varm, härligt tycker många. Men skulle hettan bli olidlig, ta din tillflykt till de luftkonditionerade och behagligt ljussatta utställningssalarna på Nationalmuseum och njut av smycken med hög verkshöjd, konstnärlig kvalitet och som har eller har haft betydelse för den formhistoriska utvecklingen.
brosch
Flockad brosch. Foto Niklas Palmklint

Varför finns Nationalmuseum?

Nationalmuseum ska främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen hos allmänheten genom att levandegöra äldre konstformer och visa på deras samband med den nutida konsten och samhällets utveckling. Nationalmuseum ska också verka för konstnärlig och kulturell förnyelse. Staten tilldelar inte Nationalmuseum några medel för inköp utan museet är hänvisat till pengar från fonder och donationer av privatpersoner och företag.

De viktigaste donatorerna idag är Nationalmusei Vänner, Bengt Julins fond, Designfonden och Barbro Osher donationsmedel. I första hand köps föremål från Sverige in, i andra hand från de övriga nordiska länderna och i tredje från andra länder. Samlingarna räknas som statlig egendom som aldrig får säljas utan ska vårdas och bevaras så att även kommande generationer får möjlighet att uppleva dem.

Flera av de samtida smyckekonstnärerna som är representerade på Nationalmuseum har uppmärksammats på den internationella smyckekonstscenen vilken fortfarande är avsevärt större än den svenska.

nationalmuseum
Friedrich August Stülers 1860-talsbyggnad fick en genomgripande renovering som tog fem år innan Nationalmuseum återöppnade 2018.

Konceptuella smycken blir smyckekonst

Smycken har flera funktioner i våra liv och samhälle. Det kulturella värdet är kopplat till smyckets visuella uttryck, färg, form, material och kan förkroppsliga en symbolism. Nationalmuseum själva lyfter fram exempel som att Otto Roland Mellins smycken i fornnordisk stil från cirka 1870 berättar om sin samtids sökande efter en nationell identitet.

Det historiska värdet ligger i att vi genom att studera hur ett smycke är tillverkat kan utläsa något om rådande samhällsstrukturer. Det sociala värdet framträder i smycken som skapas och bärs vid ritualer, till exempel sorgesmycken eller brudkronor. Det materiella värdet består av en överenskommelse mellan människor och är inte nödvändigtvis kopplat till det ekonomiska värdet som är en del av marknaden. Sist men inte minst har smycken ett stort känslomässigt värde, ett så kallat affektionsvärde. Det vet alla vi som har svårt att skiljas från eller låta omarbeta smycken från en älskad familjemedlem trots att stilen gör vi aldrig kommer bära dem.

Brosch i flockat trä med saltvattenpärlor och silver. Foto: Niklas Palmklint
Skapad av Helena Sandström (f.1970). Foto: Niklas Palmklint

Vad bestämmer vad som är värdefullt?

Den samtida smyckekonsten växer fram ur den svenska modernistiska formtraditionen med Torun Bülow-Hübe, Wiwen Nilsson och Sigurd Persson i spetsen den där respekt för genuint konsthantverk, funktionalitet framför uttryck, och renhet i linjer och utförande blir det som idag starkt förknippas med svensk smyckesformgivning. Sedan millennieskiftet 2000 har smyckekonsten gått mer mot det konceptuella och uttryck som är vanligare inom andra konstformer. Samtida objekt handlar oftare om att utmana våra föreställningar och att väcka frågor och mer sällan om att dekorera och försköna. Vem får bära vad? Måste ett smycke vara tillverkat i ett visst material för att vara värdefullt trots att arbetsinsatsen kan vara den samma? Hur förhåller vi oss till naturen, konsumtion, konflikt?

Kanske är det inte fel att tänka på ett smyckeskonstverk som en bärbar samhällsdiskussion mellan smyckekonstnären och dig, och mellan dig och omvärlden. Ett förkroppsligande av ett utforskande. Smyckekonsten vill berätta en historia och få dig att reflektera, tänka och ifrågasätta. Kort och gott, som bäddat för en pangsommar!

Kavajnål från dolce & gabbana
Tips!

Har du broscher i din smyckekollektion men saknar inspiration om hur man bär dem, kan du läsa texten Så bär du upp din brosch . Följ gärna Aurumforum på Instagram och Facebook för snabbast uppdatering vid nya artiklar.

Relaterade artiklar

Kerstin Ohlin Lejonklou brosch guld

Kerstin Öhlin Lejonklou flyger fritt

Kerstin Öhlin Lejonklou är en av Sveriges främsta silversmeder och metallformgivare. I drygt sextio år...

armband av benny ilardogioielli

Fashion&Jewels – smyckerapport från Milano

Överdimensionerade smycken tar plats på catwalken under höstens modeveckor. Men vågar vi vanliga dödliga ta...

bok om smycken

Tre boktips

Att känna till smyckeshistoria ger en djupare förståelse för kultur och samhälle genom tiderna. Aurumforum...

Helena Sandstrom The last swim

Smycken som konsthantverk på Stockholm Craft Week

Stockholm Craft Week är Sveriges största konsthantverksfestival som äger rum första veckan i oktober. En...

collier och örhänge med mosaik

Hur mycket är för mycket?

Tiden är förbi då kvinnor behövde vänta på ett frieri för att få ett vackert...

valkommen till jewa

Snart dags för JEWA

Den 6-8 september är det dags för guldsmedsbranschen att träffas på JEWA i Infracity, Upplands...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR