fbpx

Influencer marketing – en bransch med otrolig tillväxt

Marknadsföring med hjälp av influencers

Influencer marketing (marknadsföring) har genomgått en enorm utveckling. Efter en ojämn väg full av upptäckter för online influencers och varumärken har influencer marketing numera blivit en kraftfull marknadsföringskanal för företag. Med det följer även en uppsättning nya regler och förordningar och, naturligtvis, trender.
influencer marketing

Hélène Poulit-Duquesne, VD för Maison Boucheron, sa i en intervju nyligen att de föredrar ett naturligt förhållningssätt till influencer marketing. Organiskt, om man så vill. Det franska varumärket tog sina första steg in i betald influencer marketing i Asien och arbetar med lokala varumärken för att säkerställa den mest effektiva strategin för varje marknad. För många etablerade smyckesmärken har det inte varit lika självklart att använda sig av influencer marketing. Deras infart har varit långsam och försiktig.

Unga guldsmeder, designers och varumärken har snabbt utökat sin verksamhet online med plattformar som Instagram och TikTok, och deras publik förvandlades ofta snabbt till organiska influencers. De hade utan tvekan mycket att vinna och mindre (synligt) att förlora.

Äldre företag kämpar ofta för att hänga med i den snabba marknadsföringsvärlden på nätet, och arvsvarumärken arbetar otroligt hårt för att skydda hur konsumenterna uppfattar dem.

ring boucheron
Vacker ring från Boucheron.
sociala medier, influencer marketing
Allt fler unga guldsmeder använder sig av Instagram och TikTok för att marknadsföra sin verksamhet.

Utmaningar

Men idag har de flesta företag någon form av influencer-marknadsföringsstrategi.

Men med att ”växa upp” tillkommer även ansvar. I Europa kräver nya regler och förordningar att influencers med många följare nämner när innehållet är sponsrat. Det är en utmaning eftersom influencers och smycken- eller klockmärken föredrar att innehållet är så organiskt som möjligt. Med organiskt menar vi i det här fallet: inte betalt innehåll. Även om denna nya förordning nu bara gäller för influencers med hundratusentals följare, är det kanske bara en tidsfråga innan nischade influencers måste följa samma regler.

En annan utmaning för marknadsförare är bristen på insamlad data. Liksom många andra statliga organ har GDPR (Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning) ställt nya krav för företag att skydda personligt identifierbar information. Databrist kommer från begränsningar av tredjepartscookies, annonsblockerare och förändrat konsumentbeteende. Och så finns det den snabbt föränderliga karaktären av innehållsmarknadsföring på nätet.

influencer marketing halsband
Om du har över ett visst antal följare så måste du nämna när ett inlägg är sponsrat - vilket är en utmaning då många föredrar organiskt innehåll.
marknadsföring på sociala medier
Det finns ingen typ av influencer som passar alla företag. Varför inte låta dina anställda bli ditt varumärkes ansikten utåt?!

Möjligheter och trender

Katerina Perez, en välkänd influencer och grundare av smyckesplattformen katerinaperez.com med samma namn, säger att möjligheter ligger i att vara kreativ i hur du fångar din publik med ditt unika innehåll.

Olivier Billon, VD för Ykone, ett lyxmarknadsföringsföretag för influencers i Paris, säger att spontant innehåll inte helt matchar exklusiva smyckemärkens utvalda och polerade innehåll. Hur man förblir relevant utan att kompromissa med ett varumärkes status kommer att vara en utmaning.

Utmaningar är möjligheter i förklädnad

Att förbli relevant för ett varumärke genom att skapa efterfrågan sker online genom annonsering och influencer marketing. Det är ett kraftfullt verktyg för tillväxt, även om ROI inte alltid är lätt att mäta. Publiken efterfrågar transparens, organiskt innehåll och känslan av att vara ärlig mot dem.

Den traditionella smyckesindustrin har aldrig utmärkt sig i dessa saker. Det finns inte en typ av influencer som är perfekt för alla företag. Det kan lika gärna vara en anställd på företaget, en lokal hjälte, en KOL (Key Opinion Leader) eller en KOC (Key Opinion Consumer). Att hitta en influencer med en uppsättning liknande värderingar är avgörande. Att skapa ett verkligt samarbete av kreativitet, stil och värderingar i harmoni med konsumenttrenderna online är vägen framåt i den nu fullvuxna influencer-marknadsföringsvärlden.

 

Esther Ligthart
Om Esther Ligthart

Esther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.

Tips: Läs även hennes artikel “SIERAAD – en språngbräda för smyckekonstnärer!“.

Relaterade artiklar

Samtal i slutspelstider

År 1985 startade Michael Hamma och Hedvig Westermark Smide och Form i en liten lokal...

girl-holding-pearl-necklace

Vad bär barn?

Vi som finner stor glädje i att uttrycka oss genom smycken vill naturligtvis att även...

Halssmycke-i-labradorit-och-silver-av-Pernilla-Sylwan

Fyrtal i labradoritmagi

Ädelstenen labradorit har inget med hundar att göra men allt med skönhet. Louise Michaelsson beskriver...

Brudkrona-i-silver-av-Lars-Arby-foto-Lars-Edelholm

Silver på Waldemarsudde

Under våren och sommaren mellan den 25 april och 22 september 2024, visas en utställning...

vaxla-ringar-vigselringen

Vigselringens historia – från hampa till guld...

Våren är lika med bröllopstider och vigselringar som är bröllopssymbolen nummer ett. Men hur kommer...

Armring i silver med vita och blå briljantslipade diamanter

Stel stämning

Visst är det trevligt med mjukt och följsamt men nu är tiden inne, eller tillbaka...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR