Paula Lindgren byggde sitt varumärke på Instagram

Oändliga möjligheter

Allt började med att Paula Lindgren såg ett patronsmycke på Instagram och blev kär. Idag säljs hennes jaktinspirerade smycken över hela världen – med sociala medier som främsta verktyg.
p_and_d
Daniel Sköld och Paula Lindgren.

Patronsmycke på Instagram

Företagets framgångsresa började med att Paula såg en bild på ett halssmycke gjort av en patron och blev kär. Daniel Sköld, hennes man och affärspartner, tog hem en hink patroner från en skjutbana och Paula satte genast igång att göra ett eget patronsmycke.

– Det här var total Panduronivå, jag limmade på kedjan, säger Paula och skrattar.

Hon la upp sitt projekt på Instagram och fick omedelbart fantastisk respons. Flera personer hörde av sig och ville köpa ett smycke.

His and hers silverringar
His and hers silverringar.

Paula, som i samma veva hade sagt upp sig från sitt jobb inom marknadsföring, kände igen en möjlighet och satsade helhjärtat på sin nya passion. Det tog inte lång tid innan företaget var lönsamt och även Daniel valde att hoppa på tåget.

Pluggade guldsmide på Youtube

– Vi kunde ingenting om guldsmide utan satt och råpluggade framför amerikanska Youtube-videor. Det var lite galet att vi tog in beställningar innan vi visste att vi skulle kunna leverera en hög kvalitet. Men det är lite så vi båda fungerar – vi kastar oss ut och sedan löser vi problemen som uppstår, säger Daniel.

Att det gick så fort att bli lönsam tror paret beror på en rad faktorer. Dels är jakt en livsstil och det saknades snygga jaktsmycken på marknaden. Jägare finns över hela världen så målgruppen är stor, är något äldre och har ofta en disponibel inkomst. Paula och Daniel är även ett bra team med bakgrunder inom sälj, marknadsföring och produktplacering.

Armband med guldknapp
Armband med guldknapp.

Aktiv närvaro i egna kanaler

Företaget Paula Lindgren har cirka 100 000 följare i sina olika kanaler. Paret berättar att deras framgång i sociala medier hänger helt på en aktiv närvaro, med genomtänkta individuella strategier för respektive kanal. Paula lägger cirka två timmar om dagen på sociala medier, som i dagsläget inkluderar Facebook, Instagram, Youtube, Tumblr, Pinterest och Snapchat. Då ingår både att skapa eget innehåll, prata med kunder och hålla koll på vad som händer i branschen.

– Har du tid att ta en kaffe har du också tid att uppdatera dina sociala medier, avslutar Paula.

Relaterade artiklar

Exempel på juvelfattning

Fatta tag i en vidareutbildning – Lär...

Gravören och juvelfattarmästaren Magnus Svärd håller nu tillsammans med Lärcenter i Falköping en exklusiv utbildning...

Löda med pastalod

Förenkla lödningen med pastalod

Det kan vara ett riktigt ”pillerill” att få till snygga lödningar på små ytor så...

Guldsmed i verkstaden

Drömmer du om att bli guldsmed?

Att bli guldsmed är världens roligaste yrke! I alla fall om du frågar Lärarcenter Falköping...

vitguld

Vad är egentligen vitguld?

De senaste åren har vitguld blivit allt mer populärt och efterfrågas ständigt i smycken. Men...

Drakenberg_Sjölin_smycken

Smycken för galamiddag och soffkväll

Den svenska naturen är den främsta inspirationskällan för smyckesduon Drakenberg Sjölin. Ironiskt nog var det...

Rasmus Hvorslev

Smyckedesignern med hantverket i ådrorna

Det blir allt vanligare att män bär smycken och marknaden för herrsmycken växer med nya...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Norsk Svensk Guld AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

Norsk Svensk Guld AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR