Smartklockor - Den nya generationens wearables

Betygsätt den här artikeln
(0 röster)
Smartklockor - Den nya generationens wearables

Wearables, eller ”wearable tech”, har under de senaste åren fått större och större spridning. I denna värld varierar produkterna från enkla aktivitetsarmband (t ex Fitbit) till ädelstensringar som är kopplade till ens smartphone (spana in Ringly!). Den produktkategori som fått störst genomslag är smartklockor och marknaden börjar gå in i en mognadsfas; ”häftiga” funktioner är inte längre tillräckligt. Nya smartklockor behöver kombinera funktionalitet med stil för att attrahera dagens --för att inte nämna morgondagens-- konsumenter.

Marknaden för smartklockor växer sig allt starkare och större för varje säsong. Samtidigt som fler teknikmärken ger sig in i leken och expanderar sin produktportfolio genom att inkludera klockor så gör traditionella klockmärken samma sak. Resultatet blir en marknad för smartklockor som är uppdelad i två läger; analoga smartklockor med klassiska urtavlor (även kallat hybrider) och mer tekniska smartklockor med touch screens. 

Den gemensamma nämnaren, oavsett om man är team hybrid eller team touch screen, är en återgång till ett utseende som känns klassiskt och genuint snarare än modernt och futuristiskt. Traditionella armband i läder eller metall är det som tilltalar flest konsumenter. Runda urtavlor är också mer populära än de fyrkantiga, dator-inspirerade displayerna som var vanligare för några år sedan.

Hybrider

Ett märke som var tidiga med analoga smartklockor är schweiziska Frederique Constant. Under Baselworld i våras visade de upp ytterligare modeller framtagna främst för kvinnor. De nya modellerna är mindre i storleken och inkluderar material såsom rosenguldplätering och pärlemor. Klockans tekniska funktioner inkluderar bland annat automatisk tidzon, sömn- och aktivitetsmätare, och vibration vid samtal, sms, och e-mail. 

Frederique-Constant-smartkolcka-pärlemo-roseguld

 

Kronaby är ett svenskt företag som kombinerar material av hög kvalitet med smart teknologi och vars klockor passar både män och kvinnor. Bredvid urets krona sitter två stycken ”pushers”; knappar som är kopplade till en rad olika funktioner. Bäraren av denna klocka kan t ex sätta på musik, öppna garagedörren, tända lamporna, eller placera en GeoTag för att hitta tillbaka till ett ställe man varit på.

Kronaby-smartklocka

 

Ett märke som gör både hybrider och smartklockor är amerikanska Michael Kors som även har gått ut med att från och med denna höst kommer samtliga av märkets nya herrklockor vara smarta. Ett starkt uttalande som vittnar om i vilken riktning klockmarknaden går. 

Michael-Kors-smartklocka

 

Smartklockor

På bara 2-3 år har smartklockor förändrat klockmarknaden. När Apple lanserade sin Apple Watch år 2015 valde flertalet klockmärken att ge sig in i matchen. Schweiziska TAG Heuer var snabba på bollen och tillkännagav under Baselworld samma år att även de skulle lansera en smartklocka i samarbete med Intel och Google. Deras senaste modell ”Connected Modular 45” erbjuder kunden möjligheten att själv skräddarsy sin klocka genom att plocka ihop dess olika delar plus ett brett sortiment av olika, exklusiva urtavlor kunden själv kan ladda ner till sin klocka. 

TAG-Heur-smartklocka-2

 

Som tidigare nämnt är det både klock- och teknikmärken som från varsin sida fyller smartklockmarknanden med nya produkter. Teknikmärken som LG, Huawei, Asus, och Moto har alla lanserat smartklockor med Android Wear. Klockorna går att koppla både till Android-smartphones och till iPhone och det finns tusentals olika appar att använda. 

LG-smartklockor

 

En riktigt lyxmärke som tillverkar både smycken och klockor är de Grisogono. De lanserade sin exklusiva ”Samsung Gear S2 by de Grisogono” under Baselworld 2016. Materialen består av rosenguld, över 100 svarta och vita diamanter, och ett armband med de Grisogonos ikoniska, granulerade yta.

De-grisogono-smartklocka-svarta-vita-diamanter

 

Smartklockmarknadens framtid är spännande med ett stort antal aktörer från olika segment av branschen. I takt med att tekniken utvecklas skapas nya --mer användarvänliga-- funktioner som gör att allt fler konsumenter blir intresserade. Kanske smittar detta även av sig på marknaden för smarta smycken?

 

  • Text:

Helhetsbetyg (0)

0 av 5 stjärnor

Kommentera

Lämna kommentar som gäst

0
villkor.
  • Skriv ut
  • Tipsa via e-post
  • Öka textstorleken
  • Permalänk
  • Läsarreaktioner
  • 1 kommentar

Annonser