Smyckesmärkena tar plats i modevärlden

Betygsätt den här artikeln
(1 Rösta)
Uppe t.v: Baumgarten Di Marco, nere t.v: Bow Label, t.h: KSV Jewellery Uppe t.v: Baumgarten Di Marco, nere t.v: Bow Label, t.h: KSV Jewellery

Baumgarten Di Marco, Bow Label, och KSV Jewellery är de tre smyckesmärken som blivit uttagna till 2017 års Swedish Fashion Talents. Glädjande är att smycken tar allt mer plats i modevärlden och vi har pratat med de tre varumärkena om skapande, inspiration och tankar om framtid.   

I slutet av november presenterade Swedish Fashion Council 2017 års Swedish Fashion Talents. Nytt för i år är en uppdelning mellan mode och accessoarer, och av totalt sju varumärken som blivit utvalda är det tre som gör smycken. Utnämnda till Swedish Fashion Talents 2017 är Ama Awe, Dailyroutine, Johannes Adele, och Naemi Gustavsson i kategorin mode, och Baumgarten Di Marco, Bow Label, och KSV Jewellery i kategorin accessoarer där samtliga gör smycken. 

Swedish Fashion Talents är ett projekt som drivs av Swedish Fashion Council med syftet att uppmuntra och motivera nya modemärken att satsa på egen design och produktion. De utvalda märkena får under året stöd och konsultation för att stödja sin utveckling och etablering på marknaden. Urvalet till Swedish Fashion Talents bestäms av en jury och baseras på en mängd olika faktorer, såsom tydlighet i varumärke, designkvalitet, och kreativ höjd, men även samtidsrelevans och modegrad.

Baumgarten Di Marco

Baumgarten-Di-Marco-redigerad-2Baumgarten-Di-Marco-redigerad-1

Baumgarten Di Marco drivs av Lisa von Baumgarten och Jenny Kask. De arbetar med diamanter på ett nytt sätt genom att ta tillvara på rådiamanten som blir över vid diamantslipning. Med sin ojämna yta och struktur gör rådiamanten varje smycke unikt och spelar en central roll som varumärkets signum. Sortimentet kännetecknas av en avskalad minimalism med ett råare uttryck som tilltalar både kvinnor och män. Alla smycken är tillverkade för hand, och man arbetar med sterlingsilver 925, 18k guldpläterad mässing, och svart rhodium. Baumgarten Di Marco är också anslutna till den indiska organisationen Craftmark  som värnar om hantverket. 

Baumgarten-Di-Marco-redigerad-4Baumgarten-Di-Marco-redigerad-3

 

Hur känns det att Baumgarten Di Marco blivit uttaget till Swedish Fashion Talents?

– Det känns fantastiskt kul! Vi är superladdade inför ett spännande och lärorikt år.

Vad är er vision för märket den närmsta framtiden?

– En stark internationell etablering samt utveckling av sortimentet i form av fler material och kategorier. Vi siktar eventuellt även på en ”flagship store” när den perfekta lokalen dyker upp.

Vilka är era största inspirationskällor?

– Mångfald - resor - olika kulturer och människor - allt som ger oss lust och energi! 

Baumgarten-Di-Marco-redigerad-5 

Bow Label 

Bow-Lable-redigerad-3-3Bow-Lable-redigerad-4-4

 

Bow Label mixar både en minimalistisk och iögonfallande stil och erbjuder ett modernt perspektiv på accessoarer. Märket drivs av Sophie Antonsson och Josefin Bakos De Geer som tillsammans växte upp i 90-talets Stockholm och delar en kärlek för populärkultur, musik, och litteratur. Bow Label kännetecknas av funktionella kreationer skapade från en unik historia eller ett unikt syfte. Huvudinspirationen bakom märkets namn är Hollywoods första it-girl: Clara Bow - feminist och världsberömd ”flapper”. Bow står även för många andra betydelser på engelska såsom en respektfull gest, det historiska vapnet, och den lilla knuten. 

Bow-Lable-redigerad-1-1 Bow-Lable-redigerad-2

 

Varför tror ni att Bow Label blivit uttaget till Swedish Fashion Talents?

– Vi tror att smycken ligger rätt i tiden och känns högaktuellt nu. Vi har en bra grund men är relativt nya vilket känns som en bra kombination för Swedish Fashion Talents.

Vad är era förhoppningar inför nästa år?

– Vi hoppas kunna utöka våra återförsäljare inom Europa och lägga mer tid på utveckling av vår webbshop.

Varför har ni valt att arbeta med just smycken?

– Smycken har alltid varit en favorit i garderoben och ett väldigt roligt uttryckssätt. Det finns mycket historia och socialt arv i smycken vilket vi tycker är väldigt intressant och inspirerande. 

Bow-Label-redigerad-5

 

KSV Jewellery

KSV-Jewellery-redigerad-1-1KSV-Jewellery-redigerad-2

 

KSV Jewellery drivs av Kristina S. Vučković som har en bakgrund inom klassisk musik, konst, textildesign, guldsmide, och som frisör. Kristina tog examen från Hantverksakademin som guldsmed våren 2016 och hennes examensarbete och första kollektion Prologue är inspirerad av arkitektur och natur. Den är unisex och skapad i silver, svarta diamanter, och onyx. Prologue är designad som två kollektioner i en med hantverk i grafiska och organiska former. Triangeln och kontraster är ledmotiv i allt skapande, och Kristina arbetar främst med metallen i många vinklar för att skapa intressanta silhuetter och mellanrumsformer.

KSV-Jewellery-redigerad-4 KSV-Jewellery-redigerad-5

 

Hur känns det att KSV Jewellery blivit uttaget till Swedish Fashion Talents?

– Känns verkligen superkul! Blir spännande att se utvecklingen av mitt varumärke under det kommande året. 

Vad är ditt intryck av den svenska smyckesmarknaden?

– Tycker det är kul att det börjar komma mer och mer smyckesmärken i Sverige, att accessoarerna får ta mer plats. ”Landet lagom” börjar våga lite mer med statement-smycken.

Vad är dina förhoppningar inför nästa år?

– Jag är väldigt ”all in” när det kommer till allt jag gör så hoppas på att ha nått ut internationellt, få in mina smycken i redaktionella jobb och få fart på försäljningen.

 KSV-Jewellery-redigerad-3-3

 

  • Text:

Helhetsbetyg (0)

0 av 5 stjärnor

Kommentera

Lämna kommentar som gäst

0
villkor.
  • Skriv ut
  • Tipsa via e-post
  • Öka textstorleken
  • Permalänk
  • Läsarreaktioner
  • 1 kommentar

Annonser