fbpx

High Jewellery – smycken i den högre skolan

Smyckesinspiration på högsta nivå

Ingenting är sig likt. I vanliga fall styr jag kosan mot Paris i juli när de stora juvelhusen släpper sina high jewellery-kollektioner. Staden glittrar och glimrar då lite extra när de extraordinära kollektionerna (tänk haute couture) visas upp för internationell press och stormrika kunder. Det är en fröjd att få ta del av denna ”extra allt”-värld. Att få se de glittrande skönheterna på riktigt, undersöka, kanske prova…. Det är underbart roligt.
High jewellery-kreationer

Men inget är normalt nu… Under sommarens Haute Couture-vecka presenterade juvelhusen sina high jewellery-kreationer digitalt. En del kollektioner var heller inte kompletta, de hade inte hunnit bli klara innan världen sattes i karantän. En del juvelhus lanserade ingen kollektion alls, som exempelvis Chanel.

Kollektionerna var dock som vanlig med spektakulära ädelstenar, skickligt hantverk, spännande tekniska lösningar och grandios design. Boucheron använder samma material som NASA , Chaumet lyfter fram modern arkitektur och Cartier återskapar naturen på ett lätt surrealistiskt vis.

Här är några av mina favoriter – som jag gärna hade velat se, undersöka, kanske prova…

Van Cleef & Arpels – Ädelstenar helt enkelt

Det franska juvelhuset har skjutit upp sin high jewellery-kollektion till nästa år, och har i stället blåst nytt liv i några av sina mest exceptionella skapelser som burits av lika exceptionella kunder genom åren. Bland annat ett rubinarmband som skapades för Marlene Dietrichs räkning och som hon bar under Oscarsgalan 1951 liksom den berömda smaragdcollieren med rötter från 1929 och som 1947 förvärvades av prinsessan Faiza från Egypten.

Van Cleef & Arpels har för övrigt en lång kärlekshistoria med just smaragder

Halsbandet består av fem päronformade smaragder från Colombia och har en totalvikt på 70,40 ct. Det knyts ihop av en kläpp med diamanter som hänger ned på ryggen. Van Cleef & Arpels har för övrigt en lång kärlekshistoria med just smaragder.

Om du är på väg till Paris, sväng då förbi naturhistoriska riksmuseet och kolla in Van Cleef Arpels utställning ”Pierres Precieuses” (ädelstenar, helt enkelt). Den pågår fram till juni nästa år.

smaragder i collier av Van Cleef & Arpels-Merveille d'émeraudes-highjewellery
Halsbandet ”Merveille D´emeraudes”, Van Cleef & Arpels.

Cartier – Surrealistisk realism

Flora och fauna är återkommande inspirationskällor hos de flesta juvelhus. Så också hos Cartier. I den senaste high jewellery-kollektionen [Sur] Naturel hyllar man naturen på ett kalejdoskopiskt, lätt surrealistiskt vis. Den exploderar i såväl färg som textur och volym, med fasetterade pärlor, opaler, lapis lazuli och korall.

Juvelerna tar liksom en paus från verkligheten och konventionen – men Cartiers DNA känns förstås igen. Blandningen av det figurativa och abstrakta får smyckena att kännas, ja mer naturliga på något vis.

Som i ”Hemis”-halsbandet där pantern, Cartiers signum, anas i de fläckar som består av oregelbundet formade svarta opaler, sammansatta utan spår av synlig metall. I mitten sitter för övrigt en kuddformad kunzit på totalt 7,80 karat, med en intensiv rosa färg och en antydan till lila. En annan favorit är en juvelklocka med en suggestiv kombination av akvamarin, turmalin och korall och gult guld.

Halsbandet ”Hemis”, Cartier.
Halsbandet ”Hemis”, Cartier.
Cartier Panthère Tropicale wristwatch
Cartier Panthère Tropicale wristwatch

Bländande barock från Bulgari

Som alltid bedåras jag av Bulgaris färgprakt och cabochonslipningar som ger stenarna ett mjukt inbjudande uttryck och i kollektionen ”Barocko” finns allt detta i överflöd.

Creative director Lucia Silvestri har låtit sig inspireras av barockens arkitektur i Rom vilket passar nästan onödigt bra eftersom Bulgaris DNA är djärv, nästan överdriven, av bara farten. Ett lysande exempel är en droppformad rubellit på 60.7 ct som hänger från ett från ett band and pärlor, ametister, rubelliter och diamanter och som avslutas i en pärltofs. Ett annat färgsprakande exempel är en regnbåge av cabochonslipade ädelstenar på en collier av diamanter.

Halsband med rubellit, Bulgari.
Halsband med rubellit, Bulgari.

Boucheron – Transcendental teknik

Boucheron har en särskild plats i mitt hjärta, dels för att de älskar bergskristaller, dels för att de skapar magi med lekfull teknik. Jag tänker exempelvis på armbandet i bergskristall med en gul smaragdslipad beryll i vilken man ser Vendôme-kolonnen ingraverad. Jag tänker också på när Boucheron för något år sedan visade sin ”Cape de la lumière”, en teknisk bedrift med sin ram av guldkedjor och diamanter formad till ett stiliserat motiv av påfågelfjädrar och med en stor citrin som hänge. Jag lovar, alla i publiken drog efter andan.

Hon använder bland annat aerogel, som också kallas frusen rök eller blå rök

I den senaste high jewellery-kollektionen ”Contemplation” flyttar creative director Claire Choisne dessutom fram gränsen för okonventionella material. Hon använder bland annat aerogel, som också kallas frusen rök eller blå rök och är ett bland de lättaste fasta material som finns (vad jag förstår har det också använts av NASA för att ”fånga in” rymddamm). Halsbandet ”Goutte de Ciel” av bergskristaller och diamanter pryds med en droppe aerogel som är innesluten i ett skal av bergskristall.

Jag förtrollas också av halsbandet ”Nuage en Apesanteur” (Weightless Cloud) som består av nästan tiotusen tunna titantrådar, inte grövre än ett hårstrå, prydda med with 5,371diamanter och 4,415 glaskulor som efterliknar vattendroppar. Det tog två år att färdigställa.

”Contemplation” är en kollektion som skimrar, som virvlar mjukt graciöst och stramt elegant på samma gång. Smyckena minner om gräs som böjer sig vinden, moln som flyger över himlen, regndroppar som slår mot vattenytan.

Halsbandet ”Goutte de Ciel”, Boucheron.
Halsbandet ”Goutte de Ciel”, Boucheron.
Halsbandet ”Nuage en Apesanteur”, Boucheron.
Halsbandet ”Nuage en Apesanteur”, Boucheron.

Messika – Mästarinna i minimalism

Valérie Messika, grundaren av det franska juvelmärket Messika, är en minimalismens och asymmetrins mästarinna och har blivit favorit bland fashionistas världen över. Diamanthandlardotter som hon är, är det så klart diamanter som står i fokus i hennes design, en design som är voluminös och lätt luftig på samma gång. Ett perfekt exempel i nya kollektionen ”Voltige,” är den här ringen med en smaragdslipad diamant på 7,7 ct samt en stor droppformad diamant på 7,6 carat vilka ser ut att sväva i luften strax ovanför huden.

Dubbelring med diamanter, Messika.
Dubbelring med diamanter, Messika.

Chaumet – Vurm för arkitektur

Ända sedan Chaumet grundades 1780 har arkitekturen varit en outtömlig källa för inspiration. I kollektionen ”Perspectives” är den extra tydlig, i såväl diadem som ringar. En riktig spektakulär ring är ringen Skyline med en asscher-slipad diamant på 7.34 ct, D-Flawless, typ IIa (läs perfekt) som minner om brutalismen. Det lätt och luftigt byggda diademet, likaså. Det finns inget juvelhus som gör så vackra diadem som Chaumet. Med sin karaktäristiska ”fil couteau”-teknik, skapar Chaumet en nästan osynlig fattning som liksom låter stenarna bara flyta.

”Skyline”, Chaumet.
”Skyline”, Chaumet.
Tiaran ”Lacis”, Chaumet.
Tiaran ”Lacis”, Chaumet.

Piaget – Fjäderlätt high jewellery

Piagets high jewellery-kollektioner får mig ofta att tänka på 70-talsglamour, med poolpartyn och eleganta cocktails i solnedgången. ”Wings of Light” är inget undantag. Ett halsband att se fram emot lite extra, är det med fjädrar tillsammans med en stor paraibaturmalin (men från Moçambique) samt safirer och spineller i regnbågens alla färger samt en stor paraibaturmalin. 

Sedan några år tillbaka samarbetar Piaget med fjäderkonstnären Nelly Saunier, vars fjädrar ofta pryder haute couture-kreationer från olika modehus. I den här kollektionen kommer man att finna hennes arbete i ett maffigt halsband. Fjäderprakten ska också kunna tas av och bäras som earcuffs.

Halsbandet ”Majestic Plumage”, Piaget.
Halsbandet ”Majestic Plumage”, Piaget.

Lydia Courteille – I sagans värld 

Sagor och myter, exotisk platser och insekter – allt samsas i franska Lydia Courteilles smycken. I kollektionen ”Caravan” fantiserar hon fram sagolika smycken som för tanken till såväl ”Tusen och en natt” som de karavaner som färdades längs Silkesvägen. Här hittar man allt från en lejonring som är uppbyggd kring ett cylindersigill från Mesopotamien, daterad till omkring 3000 före Kristus, och prydd med safirer, tanzaniter, tsavoriter och diamanter till en ring i form av Aladdins lampa prydd med diamanter och safirer i olika färger – och med ett lock som går att öppna.

Ädelstenar i ring av Lydia Courteille.
En ring utformad som en Aladdinlampa

Dior – Modern romantik

I kollektionen ”Dior&Moi” tar Victoire de Castellane, Diors kreativa ledare på juvelsidan, sig an det klassiska Toi&Moi-temat. Hon leker fram ett nytt, modernt uttryck med lite ovanliga färgkombinationer. Opalen, hennes favorit, står som så ofta i centrum. de Castellane har för övrigt nyligen firat tjugo år som creative director. Hon var även den första då hon 1999 fick uppdraget att utveckla en juvelavdelning.

Ring av Dior
”Dior&Moi”, Dior.

Chopard – Röda mattan

Varje år lanserar Chopard en Red Carpet-kollektion; Chopard har sponsrat Cannesfestivalen i många år och Caroline Scheufele, delägare och creative director, har ett genuint  filmintresse. I år är det naturen som står i fokus i kollektionen, med smycken formade till allt från kinesiska tempelträd med smaragder och tsavoriter till isbjörnar med diamanter och safirer – alla tillverkade i fairmined gold och med ädelstenar certifierade av Responsible Jewellery Council.

funderar över en smyckesförsäkring
Tips!

Kan du inte få nog av inspiration? Följ oss då på Instagram och Facebook för en veckodos! Eller läs mer om hur du försäkrar dina smycken!

Relaterade artiklar

Skrammelarmband av suzanne farnert

Suzanne Färnert – creolernas drottning

Suzanne Färnert i Uppsala är en av våra främsta guldsmeder och smyckekonstnärer. Hon är också...

Sebastian Schildt ring i platina med diamanter

Fria associationer kring ädelmetallen Platina

Om platina inte vore en ädelmetall, vem vore den då? Louise Michaelsson associerar fritt i...

Layers of pink brosch av Yasar Aydin

Faller du för fallosen?

Fallosen som symbol avbildas ofta som en erigerad penis och återfinns i kulturer över hela...

Detdukadebordet Inhorgenta award2024

Inhorgenta Award 2024

Inhorgenta i München är ett inspirerande mässa med smycken och klockor, ädelstenar, verktyg, maskiner, föredrag...

Richard Burton and Liz Taylor in Portofino

Varför (vissa) män tycker det är svårt...

Smycket kan vara den gåva som är absolut mest laddad med symbolik och känslor, och...

Enstensring 23k guld av Helena Edman

När drömmen om den perfekta enstensringen slog...

Många suktar efter den perfekta enstensringen men varför? Som ring betraktat är den inte särskilt...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR