fbpx

Paula Lindgren byggde sitt varumärke på Instagram

Oändliga möjligheter

Allt började med att Paula Lindgren såg ett patronsmycke på Instagram och blev kär. Idag säljs hennes jaktinspirerade smycken över hela världen – med sociala medier som främsta verktyg.
p_and_d
Daniel Sköld och Paula Lindgren.

Patronsmycke på Instagram

Företagets framgångsresa började med att Paula såg en bild på ett halssmycke gjort av en patron och blev kär. Daniel Sköld, hennes man och affärspartner, tog hem en hink patroner från en skjutbana och Paula satte genast igång att göra ett eget patronsmycke.

– Det här var total Panduronivå, jag limmade på kedjan, säger Paula och skrattar.

Hon la upp sitt projekt på Instagram och fick omedelbart fantastisk respons. Flera personer hörde av sig och ville köpa ett smycke.

His and hers silverringar
His and hers silverringar.

Paula, som i samma veva hade sagt upp sig från sitt jobb inom marknadsföring, kände igen en möjlighet och satsade helhjärtat på sin nya passion. Det tog inte lång tid innan företaget var lönsamt och även Daniel valde att hoppa på tåget.

Pluggade guldsmide på Youtube

– Vi kunde ingenting om guldsmide utan satt och råpluggade framför amerikanska Youtube-videor. Det var lite galet att vi tog in beställningar innan vi visste att vi skulle kunna leverera en hög kvalitet. Men det är lite så vi båda fungerar – vi kastar oss ut och sedan löser vi problemen som uppstår, säger Daniel.

Att det gick så fort att bli lönsam tror paret beror på en rad faktorer. Dels är jakt en livsstil och det saknades snygga jaktsmycken på marknaden. Jägare finns över hela världen så målgruppen är stor, är något äldre och har ofta en disponibel inkomst. Paula och Daniel är även ett bra team med bakgrunder inom sälj, marknadsföring och produktplacering.

Armband med guldknapp
Armband med guldknapp.

Aktiv närvaro i egna kanaler

Företaget Paula Lindgren har cirka 100 000 följare i sina olika kanaler. Paret berättar att deras framgång i sociala medier hänger helt på en aktiv närvaro, med genomtänkta individuella strategier för respektive kanal. Paula lägger cirka två timmar om dagen på sociala medier, som i dagsläget inkluderar Facebook, Instagram, Youtube, Tumblr, Pinterest och Snapchat. Då ingår både att skapa eget innehåll, prata med kunder och hålla koll på vad som händer i branschen.

– Har du tid att ta en kaffe har du också tid att uppdatera dina sociala medier, avslutar Paula.

Relaterade artiklar

Aqua, Ambra, Aquila – Kotka International Jewellery Competition

Aqua, Ambra, Aquila – Kotka International Jewellery...

"The sea giveth, the sea taketh". Så lyder årets tema på den finska smyckestävlingen ”Aqua,...

Guldsmedens dag

Ur arkivet: Guldsmedens dag!

Idag 30 november firar vi guldsmedens dag med denna artikel ur arkivet. Visste du att...

presentkit Andrea Antonucci

Försäljning på flera sätt

Aurumforums skribent Louise Michaelsson har läst Brian Traceys bok The Art of Closing the Sale...

juvelfattare

En juvelfattares vardag

Aurumforums skribent Louise Michaelsson har talat med två av Sveriges få kvinnliga juvelfattare, tillika guldsmeder...

Jessica Nylund vid arbetsbänken

Vill skapa ett möte mellan det japanska...

Jessica Nylund blev klar guldsmed från Hantverksakademin 2022, därefter reste hon till Japan för att...

Guldsmed hamrar

Framtidens guldsmeder

När man utbildar sig till Guldsmed så kan man välja att göra ett gesällprov för...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR