Paula Lindgren byggde sitt varumärke på Instagram

Betygsätt den här artikeln
(0 röster)
Daniel Sköld och Paula Lindgren Daniel Sköld och Paula Lindgren

Allt började med att Paula Lindgren såg ett patronsmycke på Instagram och blev kär. Idag säljs hennes jaktinspirerade smycken över hela världen – med sociala medier som främsta verktyg.

Patronsmycke på Instagram

Företagets framgångsresa började med att Paula såg en bild på ett halssmycke gjort av en patron och blev kär. Daniel Sköld, hennes man och affärspartner, tog hem en hink patroner från en skjutbana och Paula satte genast igång att göra ett eget patronsmycke.

– Det här var total Panduronivå, jag limmade på kedjan, säger Paula och skrattar.

Hon la upp sitt projekt på Instagram och fick omedelbart fantastisk respons. Flera personer hörde av sig och ville köpa ett smycke. 

 

His and hers silverringar 

Paula, som i samma veva hade sagt upp sig från sitt jobb inom marknadsföring, kände igen en möjlighet och satsade helhjärtat på sin nya passion. Det tog inte lång tid innan företaget var lönsamt och även Daniel valde att hoppa på tåget. 

Pluggade guldsmide på Youtube

– Vi kunde ingenting om guldsmide utan satt och råpluggade framför amerikanska Youtube-videor. Det var lite galet att vi tog in beställningar innan vi visste att vi skulle kunna leverera en hög kvalitet. Men det är lite så vi båda fungerar – vi kastar oss ut och sedan löser vi problemen som uppstår, säger Daniel.  

Att det gick så fort att bli lönsam tror paret beror på en rad faktorer. Dels är jakt en livsstil och det saknades snygga jaktsmycken på marknaden. Jägare finns över hela världen så målgruppen är stor, är något äldre och har ofta en disponibel inkomst. Paula och Daniel är även ett bra team med bakgrunder inom sälj, marknadsföring och produktplacering. 

Aktiv närvaro i egna kanaler

Företaget Paula Lindgren har cirka 100 000 följare i sina olika kanaler. Paret berättar att deras framgång i sociala medier hänger helt på en aktiv närvaro, med genomtänkta individuella strategier för respektive kanal. Paula lägger cirka två timmar om dagen på sociala medier, som i dagsläget inkluderar Facebook, Instagram, Youtube, Tumblr, Pinterest och Snapchat. Då ingår både att skapa eget innehåll, prata med kunder och hålla koll på vad som händer i branschen.

– Har du tid att ta en kaffe har du också tid att uppdatera dina sociala medier, avslutar Paula.

Läs Paulas och Daniels bästa tips för hur du lyckas i sociala medier.

Armband med guldknapp

 

 

  • Text:

Relaterade artiklar (efter tagg)

Helhetsbetyg (0)

0 av 5 stjärnor
  • Inga kommentarer hittades

Kommentera

Lämna kommentar som gäst

0
villkor.
  • Skriv ut
  • Tipsa via e-post
  • Öka textstorleken
  • Permalänk
  • Läsarreaktioner
  • Bli först att kommentera!

Annonser