The State of Fashion
I juni 2021 presenterade management-konsultföretaget McKinsey samt onlinemagasinet Business of Fashion sin rapport ”The State of Fashion 2019”. Här får du en viktig inblick, med tips och idéer för att hänga med i den snabba förändringen av köpbeteenden som pågår i vår bransch. 
De sex största och viktigaste förändringarna när det gäller klockor och smycken!
Klockor:
- Försäljningen av klockor direkt till konsumenter kommer att öka från 20 procent 2019 (pre-pandemin) till 30 procent år 2025.
- Om man inte vidtar någon åtgärd, kommer försäljningen av klockor i mittensegmentet att gå ned med sex procent fram till 2025.
- Begagnat-marknaden för klockor kommer att öka från 18 miljarder dollar (2019) till 32 miljarder dollar år 2025.
Smycken:
- Märkessmycken utgjorde 20 procent av den totala smyckeförsäljningen 2019 och förväntas öka till 30 procent av den totala försäljningen av smycken.
- 13 procent av äkta smycken såldes online 2019, och förväntas öka till 21 procent till år 2025.
- Hållbarhetsaspekter kommer att påverka 20-30 procent av alla smyckeinköp.
Summering:
Den sammanlagda försäljningen av smycken och klockor under 2019 var 329 miljarder dollar. Smycken utgör den största andelen med 280 miljarder dollar mot klockindustrins 49 miljarder dollar. Enligt rapporten befinner sig båda branscherna vid en vändpunkt – och att det nu är dags att upprepa budskapet om att det brådskar med omställning.

Försäljningen av klockor direkt till konsumenter ökar.

Allt fler väljer att köpa äkta smycken online.
Tänk utanför boxen inom smycke- och klockindustrin
Med konsumenter som har koll på den tekniska utvecklingen kommer också rådet att inte enbart lyssna på råd från ledare eller från styrelser som enbart består av personer med erfarenhet inom smycke- och klockindustrin. Unga, och förslagsvis olika typer av personer, kan ge nya, utanför boxen-perspektiv. De kan därmed bidra med snabbare anpassning till försäljning direkt till konsumenten, samt till teknik och nya typer av marknadsföring som för varumärket närmare konsumenterna.
Fördelar för välkända smyckemärken & nedgång för klockor i mellansegmentet
Smyckemärken med stark varumärkesidentitet har en enorm fördel jämfört med andra. Men det finns utvecklingsmöjligheter för mindre, mer flexibla märken att växa. De kan snabbt anpassa sina strategier genom att lyssna på den feedback de får online – och som de även kan efterfråga på sina egna kanaler. Framtiden må vara utmanande för den lokala detaljhandeln när såväl försäljningen online samt försäljning direkt till konsumenten ökar. Men förtjusningen och känslan i att köpa en (dyr) klocka eller ett smycke är mycket enklare att skapa i en stimulerande miljö, som en fysisk butik, än under en online-upplevelse.

Trots stora utmaningar är det fortfarande enklare att skapa en förtrollande köpupplevelse i en fysisk butik.
Investera i hållbarhet
Hållbarhet ligger högt på agendan hos CIBJO och RJC. Och det med rätta eftersom konsumenternas efterfrågan av ett holistiskt förhållningssätt när det gäller hållbarhet kommer att öka dramatisk de närmaste åren. Att vänta på att konsumenten ska fråga hur hållbar en produkt är, istället för att aktivt påvisa hur man arbetar med hållbarhet är en fälla för många aktörer i branschen. Att investera i hållbarhet nu ger ett försprång när det gäller framtida försäljning. Avsaknaden av en sammanhållen certifiering är ett problem. Men de som kan anpassa sig och införa äkta hållbara mål när det gäller såväl produkter som service kan öka sin försäljning.
Att investera i hållbarhet nu ger ett försprång när det gäller framtida försäljning
Asien kommer att stå för den största ökningen i försäljning, både när det gäller smycken och klockor.

Hållbarhetsfrågan ligger högt på listan.
Slutsats i korthet:
- Begagnade klockor är på uppgång.
- Hållbarhet är inte längre en marknadsföringsterm utan måste vara äkta för att övertyga konsumenterna.
- Klockmärken i mellansegmentet samt detaljhandlare måste hitta nya vägar för att nå konsumenter, genom exempelvis storytelling och smart digital marknadsföring. De måste göra det för att inte förlora marknadsandelar till märken som säljer direkt till konsument och märkesvaror med stark varumärkesidentitet.
- Försäljning online ökar, och framtiden är ljus för märkessmycken.
Här kan ni ladda ned hela rapporten

Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Kan du inte få nog av inspiration? Följ oss då på Instagram och Facebook för en veckodos! Nu i höst hölls smyckemässan Vicenzaoro – läs rapporten här.
Skriven av
Esther B.J Ligthart Översatt av Kina Andersson