Blue Circle - initiativ för att stötta guldsmedsbranschen

Ett initiativ som samlar värdefulla insatser

NSG har en historia av att på olika sätt stötta guldsmeder och branschen i stort. När de såg en möjlighet att samla bidragen föddes idén om Blue Circle. Ett initiativ som samlar värdefulla insatser för att stötta och hjälpa aktörer i branschen.
Guldsmed förverkligar sin dröm i sin verkstad genom Blue Circle

Vad är Blue Circle?

Hösten 2021 startades Blue Circle på initiativ av NSG. NSG har genom åren stöttat guldsmedsbranschen med olika typer av bidrag. Att starta Blue Circle var därför ett naturligt steg för att göra sina insatser till någonting större.

Kristoffer Lindbom på NSG berättar om värdet med Blue Circle.

– I väldigt många år har NSG stöttat olika typer av stipendier och tillställningar, vi såg nu en möjlighet där det kunde göras till något större. Att söka hjälp och bygga partnerskap med andra aktörer inom guldsmedsbranschen som också värdesätter välmående av branschen gör att vi alla tillsammans kan göra större skillnad, säger Kristoffer.

Blue Circle är ett sätt att samla alla olika former av bidrag och hjälp som NSG stöttar branschen med. Men initiativet möjliggör även att be om hjälp från andra stora aktörer som kan stötta med bidrag.

– Alla får mer än gärna vara med och bidra till Blue Circle-potten. Tillsammans kan vi sedan stötta de i branschen som har det tufft eller förtjänar någonting extra. Först och främst stöttar vi den svenska och nordiska guldsmedsbranschen, men vi hjälper i vissa fall även till att sponsra andra initiativ som vi anser är värda stöd.

guldsmed arbetar med ett blivande smycke

Partner till Blue Circle

Som aktör inom guldsmedsbranschen kan man vara partner till Blue Circle. Att vara partner innebär att man valt att värna om den svenska, och nordiska, guldsmedsbranschens framtid. NSG:s förhoppning är att Blue Circle ska göra branschen mer hållbar men för att göra det krävs värdefulla partnerskap.

– Vi är medvetna om att alla kanske inte har möjlighet att lägga ut pengar i form av sponsring. Av den anledningen försöker vi stötta de företagen på bästa sätt och ge tillbaka någon form av skräddarsytt värde. Via NSG:s sociala kanaler når vi ut till mycket branschfolk och kan då hjälpa Blue Circles partners med exempelvis marknadsföring. De som idag är partners till Blue Circle är NSG, Guldalliansen, Aurumforum, C.Hafner och C.Hafner & Hilderbrand och Schwardt.

Och att Blue Circle, sedan sin start, har bidragit till branschstärkande initiativ råder det inga tvivel om. Sedan hösten 2021 har Blue Circle stöttat event som GSW-mässan i Finland, Midvinterbloten och Vårtinget. Dessutom har Blue Circle skänkt pengar till Suicide Zero och en förening för handikappfotboll.

– Vårt senaste bidrag är priser till vinnare i en guldsmedstävling där deltagare från både Sverige, Finland och Baltikum kunde delta.

Handslag - Så blir du partner i Blue Circle

Att stötta Blue Circle

För att stötta Blue Circle behöver man varken vara en stor aktör eller en partner. Alla som kan är varmt välkomna att bidra.

– Stöttning är välkommet från alla som vill hjälpa till. Vi har ett swish-nummer, 123 153 33 63 där alla bidrag är välkomna. Det är bara att skicka en slant och märka betalningen med ”Blue Circle”. Tillsammans kan vi stärka den bransch vi alla brinner för.

Framtiden för Blue Circle är hoppfull, och initiativet har redan genomfört viktiga aktioner för att bidra till en trygg bransch.

– Vi hoppas att alla som känner att de vill hjälpa till vet var de ska vända sig. Vi hoppas också på att bygga upp långvariga partnerskap där vi hjälps åt att stötta där det behövs. Framförallt är vår förhoppning att Blue Circle kommer växa till någonting ännu större dit man vänder sig om man behöver hjälp, avslutar Kristoffer.

Här hittar du alla de bidrag som Blue Circle gjort. Har du en önskan om att bli sponsrad? Ta kontakt med Blue Circle här.

Blue Circles logga
Entrén av smyckemässa VicenzaOro i italien
Tips!

Kan du inte få nog av inspiration? Följ oss då på Instagram och Facebook för en veckodos! Ska du till Italiens smyckemässa VicenzaOro i september? Läs mer om förra årets mässa!

Relaterade artiklar

branschmöte mingel 2022

Del 3: Rapport från Svenska smyckebranschen

Vad är väl en svensk smyckemässa (efter ett uppehåll på fyra år) om inte alldeles,...

arild links armband

Del 2: Rapport från svenska smyckebranschen

Vad är väl en svensk smyckemässa (efter ett uppehåll på fyra år) om inte alldeles,...

mässa för smyckebranschen

Del 1: Rapport från svenska smyckebranschen

Vad är väl en svensk smyckemässa (efter ett uppehåll på fyra år) om inte alldeles,...

influencer marketing

Influencer marketing – en bransch med otrolig...

Influencer marketing (marknadsföring) har genomgått en enorm utveckling. Efter en ojämn väg full av upptäckter...

Ett garnityr bestående av en tiara, en brosch, en collier och örhängen

Smyckeauktioner – här handlar smyckepassionistan!

Försommaren är lika med smyckeauktioner – och vi handlar som aldrig förr. Yngre köpare har...

aurum forum 2022 säkerhetspanelen diskuterar penningtvätt

Penningtvätt och bedrägerier – vi ger råd...

En av de mest uppskattade paneldiskussionerna under Aurum Forum 2022 var den om säkerhet. Här...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR