fbpx

Vurmen för vintagesmycken – hämsko eller positiv utmaning?

Antika juveler och vintagesmycken lockar nya fans i en allt snabbare takt. Det får Aurumforums skribent att fundera över hur vurmen för vintage påverkar utvecklingen. Är det en hämsko för ny design – eller bidrar den till skapandet av framtidens antikviteter?
örhänge lila vintagesmycken
Empire-örhängena med ametister och naturliga saltvattenspärlor. Från Jewellery Escape.

Vurmen för vintagesmycken

Det råder en retro-trend över hela design- och modevärlden. Men varför är intresset för vintage så starkt just nu?

– Det handlar om att man inte vill använda nya, jungfruliga material. Men också om att bevara sånt som vi faktiskt gillar. Redan innan pandemin började vi titta efter nostalgi. Det fanns uttryck som ”newstalgia”, alltså nostalgi men med något lite nytt. Men under och efter pandemin så kom osäkerheten. Och då vågar man inte göra nya saker. Bättre att satsa på gamla, säkra kort, säger trend- och designexperten Stefan Nilsson.

Det där med ”varför” är kanske inte så viktigt.

– En del talar om drivet från klimat och miljörörelsen, och andra talar om att i oroliga tider, finansiellt och politiskt, så söker vi oss till trygghet. För mig är det inte superviktigt att titta på ”varför”.  Men det händer. På alla plan. Man hinner knappt säga ”åh, det där kommer väl i alla fall inte tillbaka?”, så står företeelsen i farstun.

Själv älskar jag vintage, har alltid gjort, men det ökande intresset får mig också att fundera över vad vår vurm för vintage gör för utvecklingen av nya idéer. Jag återkommer till det, och börjar med att vurmen för vintage så klart även omfattar smycken.

– Intresset för vintagesmycken ökar hela tiden. Det är betydligt fler som sysslar med vintage-smycken nu än för några år sedan. Det märks både på sociala medier, bland guldsmeder som utökar sitt vanliga sortiment med vintage och på antikmässor; där det förr om åren bara var ett par, tre utställare som sålde smycken är det nu ett helt gäng, säger Carolina Tüur, gemmolog och expert på antika smycken samt en av grundarna till Jewellery Escape (och ja ni har säkert sett henne på Antikrundan).

Anledningen till att vi konsumenter väljer äldre eller vintagesmycken är flera, menar hon.

– Det är nog en kombination av att man vill ha sin egen unika smyckekollektion och smyckestil. Man är också mån om kvalitet och bra hantverk – man vet att man får mer för pengarna på andrahandsmarknaden. För många ligger det även ett mervärde i att smycket har haft ett liv innan, att det har älskats och burits av någon annan tidigare. Pre-loved, som vi brukar säga.

vintagesmycken armband
Välkända märken lockar alltid, som Van Cleef & Arpel. Just det här berömda blixtlåshalsbandet från början av 1950-talet är dessutom tekniskt mycket avancerat, det går att omvandla till ett armband med hjälp av en fungerande blixtlåsfunktion.
Kaméer örhängen vintagesmycken
Kaméer har en lång tradition - här i en modern variant från italienska Anna e Alex.

Vintage på smyckemässor

Även smyckemässor som i grunden är B2B-evenemang, verkar visa ett större intresse för vintagesmycken. För några år sedan introducerade Vicenzaoro, Europas största smyckemässa, VO Vintage som omfattar både smycken och klockor och är öppen för konsumenter.

Det var ett strategiskt beslut från organisatörens sida, Italian Exhibition Group (IEG).

– Vi såg en växande fascination för vintage och antika klockor och smycken, inte bara som samlarföremål, utan som uttryck för ett kulturarv, förklarar, Matteo Pollini, som ansvarar för VO Vintage.

– Vicenzaoro är en plattform som speglar branschens föränderlighet och dynamik. Genom att introducera en vintage-sektion kunde vi skapa en meningsfull bro mellan dåtid och nutid som berikar helhetsupplevelsen av mässan samtidigt som den svarar på en ökande efterfrågan från konsumenterna. Faktum är att yngre konsumenter – särskilt de från Gen Z och Millennials – i allt högre grad söker efter det som överensstämmer med deras personliga värderingar och etiska normer – inte bara estetik. Det är ingen slump att VO Vintage har blivit särskilt populär bland yngre publik.

Vintagesmycken på smyckemässa
Avdelningen VO Vintage, på smyckemässan Vicenzaoro, har blivit en succé.
vintagesmycken brosch
Unik stil, kvalitet, investering, hållbarhet – det finns många faktorer som driver vintagemarknaden. Här ett hänge från La Belle Epoque-perioden. Jewellery Escape.

Vintage-vurmens påverkan på utvecklingen

Finns det då någon oro i branschen, det vill säga den tillverkande delen?

Johanna Pietsch, vd för svenska Engelbert, ser ingen anledning till oro.

– En vurm för vintage kommer alltid att finnas. Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Antika äkta smycken kan vara otroligt snyggt och speciellt men det är inte alltid så lätt att hitta rätt och då fyller moderna smycken en funktion. De passar lättare in i den modebild som man tycker om. Men vintage kan addera något personligt så jag tycker att man kan blanda.

Innan lanseringen av VO Vintage funderade i alla fall mässledningen över hur övriga utställare skulle kunna tänkas reagera.

– VO Vintage designades som ett B2C-format och inte i konkurrens med de samtida varumärkena på Vicenzaoro. Snarare erbjuder den en kompletterande dimension, den förstärker förståelsen av smycke- och klocktillverkning som konstform,  säger Matteo Pollini och fortsätter:

– Responsen från utställarna har också varit överväldigande positiv. Många har sett det som en möjlighet att engagera sig i det förflutna samtidigt som de ombildade sitt eget formspråk. Intressant nog är flera av dem själva passionerade samlare med djup kunskap.

Vurmen för vintagesmycken innebär förvisso en utmaning för dagens tillverkare – men också en enastående möjlighet:

– Vintage är inte bara en estetisk trend, det är en bro mellan dåtid och framtid och erbjuder samtida designers en outtömlig källa till inspiration och autenticitet. Hållbarhet spelar också en avgörande roll. Vintage innebär en form av cirkulär lyx. Tillverkare har länge anammat denna inställning genom att tillverka föremål som är gjorda för att hålla – för att vårdas ömt, repareras och föras vidare genom generationer. Det är trots allt själva kärnan i ett smycke eller klocka.

Cartier örhängen
Pantern är ett av Cartiers mest välkända symboler och som ständigt uppdateras.
klassiska pärlsmycken
Den klassiska pärlan i ny skrud. Från Yana Nesper.

Framtidens antikviteter

De mest framgångsrika varumärkena är således de som förstår att modern lyx inte längre enbart handlar om nyheter.

– I slutändan söker vi alla ett smycke som kan hålla för evigt – inte enbart för dess skönhets och värdets skull utan också för de minnen och den mening som smycken bär med sig.

Framtidens antikviteter helt enkelt. Och i jakten på dem har Carolina Tüur, som själv blandar gammalt och nytt, ett gott råd att ge:

– När det gäller nya smycken är det viktigt att välja kvalitet. Det är handgjorda smycken med riktiga stenar som kommer att hålla i längden, smycken för hela livet som kan gå vidare till kommande generationer. Framtidens antikviteter helt enkelt.

Trendexperten får sista ordet:

– Vi kommer att tröttna på nostalgi. Vi tröttnar alltid. Men jag ser att det kommer vara kvar ett bra tag. Kanske fyra, fem år i alla fall. Sen kommer vi att leta nya former. Och då har ju konjunkturen verkligen vänt. Då vill vi visa upp oss som påfåglar igen, säger Stefan Nilsson.

ring med halo-effekt
Claire Choisne, det franska juvelhuset Boucherons konstnärliga ledare, är kreativiteten personifierad. I kollektionen ”Carte Blanche” har hon samarbetat med ett franskt industriföretag och lyckats ta fram en beläggning, med bland annat bergskristall och keramik, som ger en holografisk effekt.
legacy knot från engelbert
Framtidens antikviteter? Nutida smycken från Engelbert.
Inhorgenta Award 2025
Tips!

Vill du veta mer om vad som är det senaste inom smyckebranschen? Då vill vi tipsa om artikeln ”Smyckedesign: Inhorgenta Award 2025”, där hyllas enastående prestationer inom smycken, klockor och ädelstenar.

Följ oss gärna på Instagram och Facebook där du får snabbast uppdatering inför kommande artiklar.

Relaterade artiklar

ask med guldtacka

Öka din försäljning med investeringsguld

Guld har genom historien varit en säker investering i tider av ekonomisk osäkerhet. I dag...

vacker ring med ädelsten av månadens guldsmed april

Månadens guldsmed, april 2025

Låt oss presentera månadens guldsmed! Syftet är att inspirera och öka intresset för guldsmedsbranschen genom...

diamanter i olika storlekar

Branschgemenskap för att stärka konsumenttryggheten kring diamanter

I samband med diamantens månad, april, går nu flera ledande svenska branschorganisationer samman för att...

investera i guld

Investera i guld – trygghet i en...

I en tid av ekonomisk och politisk osäkerhet blir guld en alltmer populär investering. Vi...

goldsmith of the month March petri eklöf

Goldsmith of the month, March 2025

Let us introduce Goldsmith of the month! The idea is to inspire and increase interest...

Inhorgenta Award 2025

Smyckedesign: Inhorgenta Award 2025

Inhorgenta Award är ett prestigefyllt designpris som hyllar enastående prestationer inom smycken, klockor, ädelstenar och...

Cookies

Den här sidan använder cookies. Genom att använda sidan godkänner du användandet av cookies. Läs mer här.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se

NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR