Är du guldsmed och vill lära dig mer om investeringsguld? Då vill vi tipsa om artikeln ”Öka din försäljning med investeringsguld”.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där får du snabbast uppdatering inför kommande artiklar.
Ett av NSGs senaste projekt har varit etableringen i Finland. Expansionen har inneburit en rad utmaningar, som att hitta rätt personal, förstå de finska lagarna och anpassa sig till landets affärskultur.
– Det var en spännande process att bygga upp verksamheten från grunden. Vi har nu tre personer på kontoret och en resande säljare, säger Helén Schoultz, Office Manager på NSG.
Utöver den geografiska expansionen satsar NSG på att utveckla investeringsområdet för guld. Med allt fler privatpersoner som väljer att spara i guld snarare än i aktier, erbjuder NSG en lösning där kunder kan månadsspara små belopp och se sitt kapital växa.
– Varför ge bort en tråkig vas när man fyller 50 när man kan ge guld? frågar Helén Schoultz retoriskt.
NSG utforskar även hur digitala verktyg kan förbättra verksamheten. Just nu undersöker man möjligheten att implementera fler digitala lösningar som kommer bidra till en effektivare och förbättrad kundresa.
– Guldsmeder är som grupp traditionella och många föredrar personlig kontakt, men vi ser ett värde i att hjälpa dem att bli mer digitala i vissa processer, säger Helén Schoultz och understryker att det personliga bemötandet är extremt viktigt och kommer så vara även framgent.
Det ryktas om att en ny webbshop är på gång, stämmer det? Frågan riktas till NSGs VD.
– Ja det stämmer, vi arbetar för fullt för att få klart den nya webbshoppen. Vi siktar på att lansera den under 2025, svarar Johnny Singh, VD på NSG.
Vilka förändringar görs?
– Det blir en modern layout, större användarvänlighet och bättre produktbilder. Internt kommer den även effektivisera vårt arbete genom att samköra system och minska risken för glapp mellan olika funktioner, förklarar Johnny.
Helén berättar också att NSG fortsätter sitt engagemang i branschens utveckling genom Guldalliansen och Blue Circle. Guldalliansen ger etablerade guldsmeder möjlighet att genom sitt medlemskap få tillgång till flertalet verktyg för att kunna effektivisera sin verksamhet. Medan Blue Circle i huvudsak stöttar studenter och mindre etablerade guldsmeder med ekonomiskt stöd och rådgivning.
– Vi önskar att fler företag sprider ordet om Blue Circle. Vi har i dagsläget flera partners, men det är alltid uppskattat med fler då pengarna går oavkortat till olika stipendier, bidrag och till branschstärkande projekt, säger hon.
Våra partners erbjuds möjligheten att rikta sina bidrag mot specifika ändamål för att hitta den optimala exponeringen för varje investerad krona. Ett försäkringsbolag kanske vill synas på en plattform riktad mot en specifik målgrupp, medan ett bolag som vill exponera guldsmedsverktyg, kan ha ett helt annat behov av exponering. Tack vare ett brett kontaktnätverk och tillgång till olika evenemang och digitala kanaler, är det möjligt att skräddarsy varje exponeringsplan.
I arbetet med Blue Circle ansvarar NSG för att administrera och fördela investeringsmedlen och sköter hela ansökningsförfarandet och säkerställer att pengarna används optimalt. Har en partner inga specifika önskemål, fördelas medlen enligt NSGs riktlinjer och etiska principer.
Fysiska mässor fortsätter att vara en viktig del av NSG:s verksamhet. Trots digitaliseringens framfart ser bolaget vikten av personliga möten. Helen Schoultz återkommer till betydelsen av att mötas fysiskt.
– Mässor är ovärderliga. Det handlar inte bara om att sälja, utan om att skapa relationer och få insikter i branschen. Som bolag vill vi ligga i framkant, men samtidigt behålla det fina med hantverksyrket.
Helén Schoultz relation till smycken är både personlig och symbolisk. För henne är smycken inte bara accessoarer, utan ett sätt att uttrycka sin personlighet och fira livet. Hon föredrar unika smycken framför massproducerade trender och har nyligen beställt en ring från Sofia Falk – en ring hon länge funderat på men till slut bestämde sig för att köpa.
För Helén Schoultz handlar det om att unna sig själv något vackert och att belöna sig efter att ha arbetat hårt. Samtidigt har hon ett långsiktigt tänk kring värde och tradition, vilket märks i hennes vana att köpa guldtackor till sina barnbarn som en investering för framtiden.
– Har du råd, köp nu. Vänta inte. Så säger jag med allt. Vill du resa, gör det medan du har lust, tid, råd. Man har ingen aning om vad som händer imorgon. Man måste ta vara på livet. Det är mitt motto.
Är du guldsmed och vill lära dig mer om investeringsguld? Då vill vi tipsa om artikeln ”Öka din försäljning med investeringsguld”.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där får du snabbast uppdatering inför kommande artiklar.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.