Missa inte att även läsa om Kinas spännande besök på Suwaidi Pearl Farm i Ras Al Khaimah. Du hittar artikeln här: ”Resa i pärlans historia”.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där du får snabbast uppdatering inför kommande artiklar.

När Agata och hennes syster Katarzyna virvlade in på den internationella smyckescenen tog de oss alla med storm. Alla. De hade skapat den smyckeplattform med blogg och Instgramkonto som idag heter Blingsis. Det gick inte att låta bli att smittas av deras charm och energi. Och beundra deras målmedvetenhet, passion och professionalitet.
Det är tio år sedan. Sedan några år tillbaka driver Agata Blingsis på egen hand. Katarzyna har fortsatt en egen resa som fotograf och hjälper så klart sin syster. Namnet Blingsis är också en hyllning till systrarnas samarbete.
– När jag kom på idén att producera kreativa fotograferingar för smyckemärken, plockade min syster Katarzyna som är en lysande fotograf, med examen från University of the Arts i Poznań, fram sin kamera. Tillsammans skapade vi den första professionella polska plattformen helt tillägnad smycken, berättar Agata.
– Jag har en Masterexamen i skulptur från Konstakademin i Poznań.
– Jag har haft den sedan jag var barn. Jag vet att det kanske låter klyschigt, men det är sant – varje souvenir från sommarlägret var någon glittrig prydnadssak. Min favoritlek var att rota igenom min mormors och mammas lådor och leta efter skatter. Och varje brev till tomten hade något glänsande på listan. Smycken har alltid varit en del av min historia.
– För mig är smycken bärbar konst, små skulpturer som man kan hålla nära kroppen. Det är en passion, en besatthet, som aldrig bleknar.
– En stor sol av silver på ett svart snöre – lite som Anthony Lents ikoniska Sunface-hänge. Det hade den där magiska, vintagekänslan men också en känslomässig tyngd. Ni känner till historien: en dotter ”lånar” sin mammas favorithalsband… Det smycket tar oss tillbaka till föregående fråga. Smycken är viktiga för mig eftersom de bär på känslor. Det kan vara ett påtagligt minne av någon – något man fortfarande kan röra vid och hålla nära.

Agata har många strängar på sin lyra och är både art director, stylist och modell. Autore, Roberto Coin, Fabergé, Paolo Piovan, Annamaaria Cammilli, LionHeart, Tous, Pandora och Swarovski är bara några av de varumärken hon arbetat med. Hon är också en återkommande gäst och ambassadör vid de mest prestigefyllda smyckeevenemangen runt om i världen: Vicenzaoro, Inhorgenta, JCK Las Vegas, Jewellery Geneva, Istanbul Jewellery Show, Jewellery Arabia, Hong Kong Jewellery Show, JA New York och Couture. Flera gånger har hon också blivit inbjuden att tjänstgöra som jurymedlem i prestigefyllda smycketävlingar.
– Det har inte alltid varit glamoröst, långt ifrån. Jag hade inga kontakter, inget starkt efternamn, inget släktarv i smyckebranschen. Men – jag hade en plan. Jag lärde mig allt från grunden, jag tog gemmologikurser för att bygga upp mina kunskaper och copywriting-kurser för att lära mig skriva bra. Och efter att ha avslutat mina forskarstudier i PR och marknadsföring i Warszawa visste jag hur jag skulle ta mig an att bygga en blogg med en ordentlig strategi. Jag har skapat varje enskild kontakt själv, steg för steg, företag för företag, mässa för mässa – och på så vis skapat mig en plats i branschen. Man kan väl säga att jag närmade mig allt med en blandning av nördig beslutsamhet och gränslös passion.
– Jag var också tvungen att lära mig tålamod – vilket med min ADHD inte är någon liten bedrift. Det vet alla som känner mig, säger Agata och skrattar gott.
– Jag blev verkligen rörd när jag firade Blingsis 10-årsjubileum under Vicenzaoro i september – tillsammans med mina kära vänner från AUTORE, det australiska pärlmärket som jag har samarbetat med i åratal. Det fanns tårta, champagne och, viktigast av allt, en mängd vänner. Evenemanget var för endast inbjudna, och uppslutningen var en solid 12:a av 10 möjliga… Det ögonblicket bevisade något viktigt: Jag har förmågan att föra samman människor. Och i vår bransch – som är vacker men också ganska hermetisk – spelar människor roll. De kom för min skull, och vi firade tillsammans.

– Jag har tänkt på det hundratals gånger… Men istället för att lansera mitt eget varumärke skulle jag hellre vilja skapa ett kreativt samarbete med ett befintligt smyckehus. Och nästa år kanske jag äntligen berättar mer om det…
– Med tanke på min kärlek till konst och skulptur, försöker jag hitta tid att skissa igen. Kanske är det första steget mot att återknyta kontakten med den sidan av mig själv. Men jag vill göra det bara för mig själv. Jag vill inte förvandla ännu en passion till ett företag, för jag vet hur lätt det kan ta bort friheten och glädjen från det. Men det är bra för min mentala balans att göra saker offline, som att spela pickleball (min senaste besatthet), rita, umgås med vänner – och inte känna behovet av att lägga upp allt online.
– Börja med en stark strategi och en tydlig plan. Börja inte med foton eller en webbplats – det är inte där framgången kommer ifrån. Alltför många varumärken definierar inte sin målgrupp, bygger inte en marknadsplan och glömmer att skydda sitt varumärke eller registrera sina designer.
– Så, planera först noggrant. När den grunden är på plats – släpp loss din kreativitet. Skapa din egen omisskännliga stil. Var synlig.


– Branschen står inför flera starka krafter som tillsammans bildar en ny verklighet. Guldpriserna fortsätter att stiga, vilket omformar produktionsprocesser och inköpsstrategier. Marknaden för labbodlade diamanter expanderar snabbt, vilket driver många smyckehus att omdefiniera sin identitet och vilket värde just de har att erbjuda. AI ger nya möjligheter inom design och strategi, och ersätter vissa traditionella roller. Samtidigt är marknaden mättad och alltmer förutsägbar, så lyxkunder söker inte längre fyrverkerier utan mening. Jag tror att framtiden ligger i äkthet, hantverk, kvalitet och mening. Den ligger i att återvända till det som är verkligt.
– Jag vill återgå till innehåll som är lärorikt och meningsfullt för mina följare. Under de första åren av mitt arbete skapade jag mycket kunskapsbaserat innehåll, sedan fokuserade jag mer på det som var visuellt eftersom mina kunder förväntade sig det och det var rätt just då. Nu känner jag att det är dags att kombinera båda igen.
– Jag vill få in mer konst, tolkning och mitt eget estetiska språk i mitt berättande. Som utbildad konstnär har konst alltid varit en del av mitt liv. Jag observerar trender och nya kreatörer och ibland lär jag mig av deras fräschör men jag filtrerar alltid allt genom min egen röst. Man måste vara sig själv. När kunskap, intuition och individuell stil möts, uppstår något verkligt kraftfullt.
– Jag har många planer och vet att de kommande tio åren kommer att bli intensiva. Det finns fortfarande så mycket att upptäcka i den här branschen. En av idéerna är till exempel att hitta en investerare och skapa en show, kanske för tv, kanske på YouTube, för vilken jag skulle kunna resa världen runt och leta historier om smycken och människorna bakom, från arbetet i en smyckeverkstad till en pärlodling eller besöka de legendariska turmalingruvorna i Paraíba i Brasilien till exempel.
– Jag älskar att resa och träffa människor, jag tycker verkligen om att höra människors berättelser. Det bästa av allt är den ständiga upptäckten. Så, om ytterligare tio år, vill jag kunna säga: ”Kina, vet du vad? Jag har uppnått mina mål – och till och med mer. Och jag känner fortfarande samma glädje inför smycken…”


– En överdimensionerad kavaj är min lösning på dagar då jag verkligen inte har någon aning om vad jag ska ha på mig. Det fungerar som en neutral utgångspunkt där jag kan bygga upp hela min värld av färg, textur, djärvhet och smycken, oavsett om det är ett eller sju stycken, beroende på mitt humör. Stil uppstår där en enkel bas möter personlighet.
– Regel nummer ett: res aldrig med smycken vars förlust du inte känslomässigt kan hantera. Om du tar med dig dem, ha dem alltid med dig i ett litet smyckefodral i handväskan som aldrig lämnar din sida. I år, på väg tillbaka från Mexiko, stals det föremål från mitt incheckade bagage, inklusive en YSL-väska, ett bälte, parfymer och kläder. Ingenting återfanns. Som tur var hade jag mina smycken med mig – räddade av min vana att aldrig skiljas från dem när jag reser.
– Om du gillar att resa med en stor diamant, överväg att skapa en reseversion med till exempel med en labbodlad diamant. Jag behandlar alla smycken med stor respekt, även modesmycken. Det må vara en professionell egenhet, men allt vi bär nära hjärtat förtjänar omsorg.
– Fokusera inte enbart på varumärket. Ett varumärke kan ha en vacker historia att berätta och en designer kan vara avgudad av pressen, men när du ska köpa äkta smycken, särskilt i en högre prisklass, är material och hantverk det viktiga.
– Jag tittar själv alltid på guldhalten eftersom 14K är hårdare och mer praktiskt för vardagsbruk, medan 18K är mer ädelt och har ett högre värde även om det är mer delikat. Jag analyserar också ädelstenar och deras certifiering och behandlar det nästan som medicinska testresultat. Sedan tittar jag på nyans, klarhet och om stenarna verkligen är naturliga. När vi köper smycken investerar vi i känslor och minnen, vilket är anledningen till att transparens och etik är lika viktigt idag som glitter.

Missa inte att även läsa om Kinas spännande besök på Suwaidi Pearl Farm i Ras Al Khaimah. Du hittar artikeln här: ”Resa i pärlans historia”.
Följ oss gärna på Instagram och Facebook där du får snabbast uppdatering inför kommande artiklar.
NSG Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.
När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@aurumforum.se
NSG Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.