Hur du skapar en magisk upplevelse i din butik!
Disney kallar sina parker för ”Den lyckligaste platsen på jorden” och deras unika synsätt på affärer och marknadsföring gör att de ligger steget före många andra företag. Vad kan smyckesbutiker lära av Disney, och varför är det viktigt? Vi ger dig tips på hur du marknadsför som Disney! Vad gör Disney annorlunda?
Säkerhet kommer alltid först, men låt oss se vad Disney gör mer. Vi går igenom hur man marknadsför som Disney och hur man kan tillämpa deras strategi på en smyckesbutik.
Här är Disneys prioritetspyramid:
- Säkerhet
- Artighet
- Show
- Effektivitet
Artighet
Hos Disney får varje anställd en gedigen utbildning. Samtliga får lära sig att skapa lycka för kunderna, det har alltid högsta prioritet (förutom säkerhet, naturligtvis). Att artighet prioriteras högst innebär att personalen alltid hälsar gästerna med ett leende, hjälper dem vid behov och de har fulla rättigheter att göra det.
Presentera dig själv, le och var hjälpsam
Artighet inom smyckeshandeln
Skapa magi från början. Kalla dina kunder, som Disney gör, för gäster. Presentera dig själv, le och var hjälpsam och skapa en personlig kontakt genom att lyssna på kunden och se till att han eller hon är nöjd (med upplevelsen, servicen och köpet).
Att skapa lycka för deras gäster är högsta prioritet för Disney.
Det är viktigt att vara hjälpsam och skapa personlig kontakt med dina kunder.
Show
Disney ser deras parker, hotell och butiker som en föreställning och deras anställda som skådespelare. En engagerande kultur på alla plan, tillsammans med fantastisk teknik för att skapa en friktionsfri upplevelse, gör att gästerna känner sig välkomna, lugna och försjunkna i en magisk upplevelse.
Show inom smyckeshandel
Träna dina anställda i Storytelling (historieberättande). Hur kan du göra för att kunderna ska uppleva smyckenas magi? Vilka historier kan du berätta? Vad kan han eller hon få prova, få veta mer om? Allt för att de ska känna sig förtrollade.
En kund bryr sig till exempel inte om att din anställd bara jobbar på lördagar; de vill känna sig välkomna och försäkrade om att de fattade rätt beslut att komma till just din butik. Skapa en friktionsfri upplevelse: ”Jag vet inte” blir istället ”Jag ska ringa Ellen eftersom hon har de mest fantastiska berättelserna att berätta om pärlor.”
Disney är experter på att skapa en magisk upplevelse för sina gäster.
Få dina kunder att känna sig förtrollade av dina smycken - låt dem testa och känna på smyckena.
”Disney leaves nothing to chance. Making guests feel personally welcome and turning them into loyal guests is a meticulously measured process, only made possible by a culture that nurtures this mission constantly.”
Effektivitet
”Artighet” och ”show” kommer före ”effektivitet” hos Disney. Detta ger personalen ett bra verktyg för hur de ska prioritera/ beter sig och hur de löser problem.
Effektivitet inom smyckeshandeln
Vilka processer kan omedelbart förbättra upplevelsen och resultaten i din butik? Som Steve Burke, nuvarande VD för NBC Universal, en gång Disney-ledare, listade ut; Bra detaljhandelsdesign är avgörande, men kunder älskar även ett inslag av överraskning. De vill ha något att bli kära i, något de inte planerade att köpa men gjorde ändå. Vad kan din butik göra för att förbättra flödet? Vad kan du göra för att överraska? Uppföljning och/eller kundvård?
Överraska dina kunder och ge dem något att förälska sig i.
Disney, smyckesbutiker och kreativitet
För flera år sedan skrev Ernst & Young: ”Förmågan att hantera, kultivera och vårda kreativt tänkande är direkt relaterad till tillväxt och prestation. Kreativitet som genomförs på ett tydligt och konsekvent sätt skapar nya och unika värden för kunderna och en större kommersiell avkastning för återförsäljaren.”
Magi sker inte över en natt, men engagemang och vilja att förtrolla sin publik kan vara Disneys viktigaste lärdom
Hur kan du skapa en miljö som vårdar kreativiteten och engagemanget i ditt team? Kanske genom att lära dem all viktig information, skapa självständighet och en kultur där man uppmuntras att dela med sig av idéer och erfarenheter.
Detaljhandeln förändras ständigt. Att ha solida värderingar, ett kreativt tänk och en vision, hjälper en att navigera i det skiftande kund- och detaljhandelslandskapet. Magi sker inte över en natt, men engagemang och vilja att förtrolla sin publik kan vara Disneys viktigaste lärdom att omedelbart ta till sig.
Om Esther LigthartEsther Ligthart har jobbat över 25 år inom smyckesindustrin. Idag skriver hon för flera internationella magasin och tidskrifter. Hon jobbar även som konsult för både smyckesmärken och guldsmeder. Hon är också skaparen och skribent för den populära smyckesbloggen bizzita.com.
Följ oss på Instagram och Facebook för en veckodos av härlig smyckesinspo! Läs gärna även ”Smycken och Gen Z”.
Skriven av
Esther B.J Lightart Översatt av Aurumforum