Smyckemärket som söker nya definitioner av manlighet

Betygsätt den här artikeln
(3 röster)
Smyckemärket som söker nya definitioner av manlighet

I den tredje och sista delen av vår artikelserie om herrsmycken tittar vi närmare på märket DRAUG. DRAUG skapades år 2014 av Jacob Erixson efter att han samma år avslutat sina studier på Royal College of Art i London. Här berättar han mer om DRAUG, sina inspirationskällor, och inställning till herrsmycketrenden.

DRAUG startades av Jacob Erixson då han såg ett glapp i marknaden för herrsmycken; ”jag kunde knappt hitta några smycken jag själv ville bära så då bestämde jag mig för att tillverka dem själv”. Han fann det dåvarande utbudet av smycken som väldigt könsstereotypt och ville arbeta med och lyfta fram en annan typ av manlighet. Hantverk och kvalitet är två viktiga beståndsdelar av DRAUG, och Jacob lägger också stor vikt på detaljer och det rent taktila; känslan i smycket. Idén är att smycken från DRAUG ska vara tidlösa, något som kan gå i arv till nästa generation.

Porträtt-Jacob-Erixson-DRAUG

Vilka är era största inspirationskällor och hur påverkar de ert skapande och era produkter?

– Basen för vår inspiration är en sorts nordisk melankoli och vemod. Inspirationen varierar från kollektion till kollektion. Det kan vara ett konstverk, arkitektur, eller en detalj. Den senaste kollektionen vi släppte under modeveckan i Paris hette ALPINISM och hämtade bland annat inspiration från detaljer i äldre redskap som användes vid klättring och bergsbestigning. Inspirationen finns oftast där för att skapa en känsla och ett universum kring smyckena, sen ligger grunden alltid i en tradition av skandinavisk minimalism och funktionalism. I vintras flyttade vi verksamheten från Stockholm till landsbygden i Roslagen. Att ha ateljén på en sådan plats, med naturen precis utanför, tror jag har påverkat inspirationen väldigt mycket. 

Ringen-Savoye-från-DRAUG

Finns det en större efterfrågan på herrsmycken idag än för några år sedan?

– Ja, det tycker jag, även om det går långsamt. Speciellt i Sverige är folk fortfarande lite ängsliga. I övriga världen är efterfrågan större, det märker jag när vi visar i Paris. Vi startade DRAUG som ett herrsmyckemärke men vi säljer ungefär hälften till män och hälften till kvinnor. Jag tror att utvecklingen går mot ett mer könsneutralt mode. Vi har nu tagit bort alla sådana epitet och har visat samma kollektioner under både dam- och herrmodeveckan i Paris vilket har fungerat väldigt bra!

Vem är den typiska DRAUG-kunden?

– Den typiska DRAUG kunden är oftast en kulturellt intresserad person över trettio som har funnit sin stil och är bekväm med den. Våra kunder köper inte våra smycken som en statusmarkör utan mer som ett sätt att uttrycka sin identitet. För många kunder är det inte det materiella som är det viktiga utan man köper också ett koncept och en känsla.

Kollektionen-ALPINISM-av-DRAUG-5 Kollektionen-ALPINISM-av-DRAUG-3

Hur ser er kreativa process ut; från första idé till färdig produkt?

– Vi börjar alltid med att komma fram till ett koncept. Det kan vara ganska löst till en början men utkristalliseras under vägen. När vi har bestämt oss för ett tema gör vi en grundlig research kring det. En av våra nuvarande kollektioner är till exempel inspirerad av brutalistisk arkitektur. Då reste vi bland annat till London och fotograferade den typen av byggnader. När jag känner mig färdig med research:en sätter jag mig ner med penna och papper och skissar ner de idéer jag har fått. Skisserna fungerar som en grund men själva designen tillkommer oftast i materialet. Jag behöver känna tyngden, proportionerna, och relationen till kroppen för att veta att det är rätt. När kollektionen är klar börjar arbetet med att skapa ett universum kring smyckena. Objekten är det viktigaste men vi lägger en stor vikt på fotografering, film, grafisk form, och paketering för att förmedla historien och den känsla vi velat skapa.

Vilka trender ser du som starkast inom herrsmycken?

– Att tala om trender är väldigt svårt för mig då idén bakom DRAUG är ett långsiktigt hållbarhetstänk. Men självklart färgas man av den samtid man verkar inom. Jag brukar oftare försöka tala om tendenser. En väldigt stark tendens som jag har sett, speciellt inom herrsmycken, är en återgång till hantverket. Allt fler söker sig till, och vill ha någonting, som är äkta och genuint. Att objektet man bär ska vara unikt och att man kan se spår av handen som har tillverkat det.

Armband-från-kollektionen-ALPINISM-av-DRAUG

Vad är era planer och drömmar för DRAUG den närmsta framtiden?

– Framtiden ser väldigt spännande ut! Vi har precis varit i Paris under modeveckan i början av sommaren och visat vår senaste kollektion och fick väldigt bra respons och en rad nya återförsäljare runt om i världen. Vi kommer nu att börja arbetet med nästa kollektion och ett samarbete med ett svenskt modemärke. Förhoppningen inför framtiden är att växa och nå ut till fler men på en nivå som är rätt för varumärket. Det är viktigt att aldrig tumma på kvaliteten och då får man vara selektiv ibland och fokusera på att långsamt bygga upp en trogen kundbas.

 

  • Text:
  • Bild:DRAUG

Helhetsbetyg (0)

0 av 5 stjärnor
  • Inga kommentarer hittades

Kommentera

Lämna kommentar som gäst

0
villkor.
  • Skriv ut
  • Tipsa via e-post
  • Öka textstorleken
  • Permalänk
  • Läsarreaktioner
  • Bli först att kommentera!

Annonser