Sophie Gyllenhammar Mattsson: "Detta är det roligaste jag vet"

Betygsätt den här artikeln
(0 röster)
Sophie Gyllenhammar Mattsson i Sophie by Sophies showroom. Sophie Gyllenhammar Mattsson i Sophie by Sophies showroom. Foto: Jennifer Pålsson

Smyckesdesignern Sophie Gyllenhammar Mattsson firade ifjol tio år med framgångssagan Sophie by Sophie. En nu elvaårig resa som Sophie berättar har varit den roligaste tiden i hennes liv.

Mellan kundmöte och Greklandssemester lyckas vi klämma in en träff i Sophie by Sophies lokaler på Riddargatan i Stockholm. Vi sitter i deras showroom som genomgående, genom olika möbler, går i den klara turkosa färg som kännetecknar varumärket. Sophie berättar var färgen härstammar ifrån:

– Den kommer från ädelstenen krysopras! Den allra första ring jag designade till Sophie by Sophie hade en krysopras. Stenen har en otroligt vacker och stark färg - och färg är väldigt mycket jag. Den turkosa färgen är nu DNA:t i Sophie by Sophie, berättar Sophie Gyllenhammar Mattsson. 

Halsband sophibysophie  Hand-örhängen-Sophie.by-sophie 

Lövörhänge sophie by sophie

 

   

Från PR-konsult till smyckesdesigner 

Intresset för ädelstenar och smycken har funnits med sedan barnsben, genom både Sophies mamma och farmor – och deras smyckesskrin. 

– Just stenar har jag alltid funnit så fascinerande. De kommer från ett berg, vår natur, och blir så otroligt vackra. 

Karriärvalet landade dock först på PR inom mode-branschen, även om passionen för formgivning fått utlopp genom bland annat en kurs. Det krävdes dock två mammaledigheter för att tanken på att jobba med smycken skulle få liv.

– När jag fick mitt första barn frigjordes tankar hos mig och när jag sedan två år senare fick mitt andra barn, kom jag i kontakt med en smyckesformgivare. För honom berättade jag om mina idéer och gavs möjligheten att gå vid hans sida, lite som en lärling, för att lära mig bland annat att gjuta och att skulptera i vax.

Smyckesformgivaren som Sophie kom i kontakt med är den erkända juveleraren Horacio A Ramirez-Achinelli. Med hans hjälp tog Sophie fram sin första egendesignade kollektion. Strax därpå bildade Sophie, Horacio och två andra personer, vad de kallade för ”Four Jewels”. De skapade smycken som de visade upp i flera utställningar.

– Jag kände när jag började med det här att det var så otroligt stimulerande, och jag fick så mycket energi! Samtidigt hade jag ju två små barn, så det var mycket på en gång.

Vid denna tid var det endast ”Fine Jewellery” och Sophie fick parallellt in specialbeställningar på exklusiva smycken som sedan tillverkades av en guldsmed. Det var när efterfrågan på smycken i lägre prisklasser började komma in, som idén om ett eget företag växte fram.

SophieBySophie marmor örhängen

 

För coola kvinnor i alla åldrar

2006 blev starten för Sophie by Sophie och sedan dess har Sophie jobbat heltid med företaget. Det blev kärlek vid första ögonkastet.

– Jag sprang till jobbet och jag gick upp på nätterna för att skissa idéer. Det har varit en otroligt rolig resa och jag älskar mitt jobb, säger Sophie.

Hon designar fortfarande alla smycken själv. Smyckena riktar sig till ”coola kvinnor i alla åldrar” som Sophie själv uttrycker det, och inspirationen kommer från allt mellan himmel och jord:

– Jag har så otroligt mycket idéer! De kan födas från ett mönster i gatan, från musik, från färger. Jag har alltid ett öppet sinne och bär alltid med mig ett block.

Kollektionerna består både av Fashion Jewellery och Fine Jewellery. Smyckena som tillhör kategorin Fashion Jewellery är även de i ädelmetall; silver och förgyllt silver, stora smycken gör hon i mässing. Stenarna är alltid ädelstenar. 

– Det är viktigt för mig att erbjuda båda kategorierna, säger hon och tillägger:

– Även om du är en cool och självständig 12-åring eller 100-åring, ska du kunna hitta ett smycke som passar dig. Den största kunden är dock en storstadskvinna i karriären som vill uttrycka sin självständighet.

Tio år med Childhood

Genomgående i Sophie by Sophies kollektioner är en underliggande historia eller ett viktigt ämne som Sophie belyser genom sina smycken. Inte minst genom samarbetet med välgörenhetsorganisationerna Childhood och Wateraid, där samarbetet med Childhood i år firar hela tio år. Childhood-armbandet, där 10% av priset går till organisationen, har minst sagt blivit en populär produkt – inte bara för Sophie by Sophies kunder. Det tillhör nämligen numera den kungliga smyckessamlingen.

– Jag invigningstalade på Livrustkammarens utställning ”Kungliga Smycken” för ett par år sedan. I samband med det köpte slottet in armbandet som ett modernt kungligt smycke, och det tillhör nu den officiella samlingen. Det är lite svårt att greppa, det kommer ju att leva vidare där för alltid, berättar Sophie.

Nu firas samarbetets tio år med efterfrågade nyförvärv till kollektionen; örhängen och halsband. Childhood-smyckena ses ofta bäras av kungafamiljen och Kronprinsessan Victoria har redan börjat använda de nytillkomna örhängena.

Childhood-armband  Childhood-örhängen

 

En spännande framtid väntar

Under sina elva år har Sophie by Sophie växt till att bli ett starkt och etablerat varumärke. De är idag sju personer i teamet och har omkring 70 återförsäljare i Sverige. Receptet på Sophie by Sophies framgång verkar enligt Sophie bero på flera saker:

– Det gäller att hålla ut. Idag har vi ju en stor fördel av att vara så etablerade som vi är, säger hon, men framhäver också vikten av att omgiva sig av rätt människor: 

– Jag älskar passionerade människor och vill jobba med människor som har ett starkt driv. Vi är ett fantastiskt roligt, kreativt och dynamiskt gäng på Sophie by Sophie.

Idag känner Sophie en stor stolthet när hon tittar tillbaka på resan som Sophie by Sophie gjort. Men hon är också väldigt tacksam för att hon alltid haft en stöttande familj.

– Varken jag eller företaget hade varit där vi är idag utan dem. Min mamma har jag att tacka för så mycket. Hon trodde på mig direkt och i början gav hon mig gamla smycken att göra om. Och när det var middagsbjudningar presenterade hon smyckena stolt, det fanns alltid en säljmöjlighet, säger Sophie och ler. 

Nu väntar en internationell satsning, men först ligger en annan spännande utmaning på prioriteringslistan: 

– Det är en väldigt spännande tid vi har framför oss, vi kommer att göra en storsatsning och ett ordentligt grundarbete med att förstärka vårt varumärke ytterligare. Det är även en utmaning för mig personligen som ofta är ganska spontan och hoppar på alla roliga idéer. Nu handlar det om att stanna upp, fundera och utvärdera, avslutar Sophie.

 

SophiebySophie örhängen

 

  • Text:
  • Bild:Jennifer Pålsson

Helhetsbetyg (0)

0 av 5 stjärnor
  • Inga kommentarer hittades

Kommentera

Lämna kommentar som gäst

0
villkor.
  • Skriv ut
  • Tipsa via e-post
  • Öka textstorleken
  • Permalänk
  • Läsarreaktioner
  • Bli först att kommentera!

Annonser